., Refdi (2018) Analisa Kekuatan Struktur Helideck Pada Kapal Patroli Lepas Pantai. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopermber.
Preview |
Text
4114100032-Undergraduate-Theses.pdf - Accepted Version Download (6MB) | Preview |
Abstract
Implikasi dari letak geografis dan konstelasi Indonesia, wilayah perbatasan menjadi potensi konflik. Untuk menjaga perbatasan Indonesia, Pemerintah Indonesia membutuhkan armada kapal patroli yang banyak dan canggih. Salah satunya kecanggihannya adalah kapal harus memilki helikopter yang digunakan untuk mempermudah pengawasan secara global, sehinnga kapal harus memilki helideck yang berguna untuk tempat mendarata dan lepas landas helikopter. Perencanaan konstruksi helikopter deck harus dapat menjamin suatu struktur dengan tegangannya tidak lebih dari tegangan izinnya.
Penelitian akan dilakukan analisa tegangan helideck berdasarkan kondisi pembebanan yang didapatkan dari variasi pendaratan helikopter untuk menghitung nilai pembebanan maksimum, tegangan maksimum, dan deformasi. Menghitung tingkat keamanan pada konstruksi helideck, menghitung tingkat keamanan (safety factor) pada konstruksi helideck serta mengetahui komponen yang paling kritis dan perlu mendapatkan perhatian lebih. Pemodelan dilakukan dengan software elemen hingga. Hasil yang didapatkan berupa nilai tegangan von misses dan deformasi pada setiap kondisi pembebanan.
Nilai tegangan maksimum yang dihasilkan pada kondisi 1 sebesar 109 MPa dengan nilai deformasi sebesar 2.015 mm. besar nilai tegangan maksimum untuk kondisi 2 yaitu 135 MPa dengan nilai deformasi sebesar 2.069 mm. besar nilai tegangan maksimum untuk kondisi 3 yaitu 174 MPa dengan nilai deformasi sebesar 4.161 mm. besar nilai tegangan maksimum untuk kondisi 4 yaitu 223 MPa dengan nilai deformasi sebesar 5.969 mm. Maka dapat ditarik kesimpulan bahwa kondisi 1 merupakan kondisi pendaratan helikopter yang paling optimum dengan tegangan kecil dan deformasi kecil.
============== The implications of the geography and constellation of Indonesia, the border region becomes a potential conflict. To safeguard the Indonesian border, the Indonesian Government needs a large and sophisticated patrol boat fleet. One of the sophistication is that the ship must have a helicopter that is used to facilitate global monitoring, so the vessel must have a helideck that is useful for the place to mendarata and take off the helicopter. The helicopter deck construction plan should be able to guarantee a structure with a voltage not exceeding the permit voltage.
A helideck analysis will be analyzed based on the loading conditions obtained from helicopter landing variations to calculate maximum load value, maximum stress, and deformation. Calculates the safety level of the helideck construction, calculates the safety factor of the helideck construction and determines which components are most critical and needs more attention. Modeling is done with finite element software. The results obtained are von misses and deformation stress values under each loading condition.
The maximum voltage value generated under condition 1 is 109 MPa with a deformation value of 2.015 mm. the maximum value of the maximum voltage for condition 2 is 135 MPa with a deformation value of 2,069 mm. the maximum value of the maximum voltage for condition 3 is 174 MPa with a deformation value of 4,161 mm. the maximum value of the maximum voltage for condition 4 is 223 MPa with a deformation value of 5,969 mm. So it can be concluded that condition 1 is the most optimum helicopter landing conditions with small tension and small deformation.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | analisa tegangan, helikopter, helideck, metode elemen hingga, safety factor, stress analysis, helicopter, helideck, finite element method, safety factor |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering) |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | refdi . |
Date Deposited: | 27 Nov 2018 07:59 |
Last Modified: | 22 Apr 2021 07:56 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/53006 |
Actions (login required)
View Item |