Majid, Aufa Dzulfikar (2018) Desain Amphibious Dredger Untuk Pengerukan Sungai Porong Sidoarjo di Daerah Buangan Lumpur Lapindo. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04111440000013-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (6MB) | Preview |
Abstract
Kali Porong merupakan terusan sungai Kali Brantas (Floodway) yang berhulu di Kota Mojokerto (Bendung Lengkong Baru), mengalir ke arah timur dan bermuara di Selat Jawa. Sungai ini membatasi Kabupaten Sidoarjo dan Kabupaten Pasuruan. Dengan terjadinya bencana Lumpur Sidoarjo pada 30 Mei 2006 dan kemudian pada November 2006 pemerintah menetapkan bahwa Kali Porong sebagai tempat pembuangan Lumpur Sidoarjo menuju ke laut, maka fungsi Kali Porong selain sebagai floodway, juga berfungsi sebagai saluran yang mengalirkan endapan lumpur ke muara. Namun tidak semua endapan lumpur dari buangan Lumpur Lapindo terbawa sampai ke laut. Endapan yang tertinggal dapat menyebabkan pendangkalan Sungai Porong maka perlu dilakukan pengerukan sungai. Tugas Akhir ini mempunyai tujuan untuk melakukan analisis secara teknis mengenai desain kapal yang cocok untuk karakteristik Sungai Porong. Kapal keruk yang digunakan adalah jenis Amphibious Dredger karena sangat cocok dengan struktur geometris sungai. Dipilih kapal jenis tongkang yang mempunyai stabilitas yang baik. Terdiri dari dua kapal yang mempunyai tugas masing-masing, kapal pengangkut muatan yang dilengkapi peralatan amphibi untuk mengangkut sedimen hasil pengerukan dan kapal pengeruk yang dilengkapi backhoe module. Proses desain kapal menentukan payload untuk mendapatkan ukuran utama kapal awal kemudian dilakukan perhitungan analisis teknis menggunakan metode 256 untuk mendapatkan ukuran utama kapal yang paling efektif. Hasil perhitungan teknis diperoleh ukuran utama untuk kapal pengangkut muatan sebesar Lwl = 11,83 m, Lpp = 11,38 m, B = 7,08 m, T = 1,99 m, H = 3,38 m. Lalu untuk kapal pengeruk sebesar Lwl = 8,9 m, Lpp = 8,53 m, B = 4,85 m, T = 1,44 m, H = 2,12 m dengan estimasi biaya pembangunan sebesar Rp2.867.136.313,32.
=============================================================================================================
Kali Porong is a river canal of Kali Brantas (Floodway) which its upstreams flows in Mojokerto City (Bendung Lengkong Baru), flows eastward and to empty into the Java Strait. This river becomes the boundary between Sidoarjo and Pasuruan regencies. With occurence of the disaster of Sidoarjo Mudflow on May 30, 2006 and then in November 2006 the government determined that Porong River as Sidoarjo mud disposal site to the sea, the function of Kali Porong other than as floodway, also serves as a canal that drains mud deposits into the estuary. However, not all of the silt deposits from the Lapindo mudflow are carried to the sea. The silt that left behind can cause the silting of the Porong River, so it is necessary to dredge the Porong river. This Final Project purposed to perform technical analysis on vessel design that fits for Porong River characteristics. The dredger used is Amphibious Dredger because it fits perfectly with the geometric structure of the river. The selected barge that have good stability. It consists of two vessels that do their own respectively tasks, a freight vessel equipped with amphibious equipment to contain the dredged sediments and a dredger vessel which has a backhoe module equipment. The vessel design process determines the payload to obtain the main size of the vessel then calculate the technical analysis by using the 256 method to obtain the most effective vessel size. The result of technical calculation is obtained the main size for the freight vessel of Lwl = 11,83 m, Lpp = 11,38 m, B = 7,08 m, T = 1,99 m, H = 3,38 m. And, for the dredger vessel of Lwl = 8,9 m, Lpp = 8,53 m, B = 4,85 m, T = 1,44 m, H = 2,12 m with the estimated construction cost of Rp2.867.136.313,32.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 623.817 Maj d-1 3100018078730 |
Uncontrolled Keywords: | Amphibious Dredger; Lumpur Lapindo; Sungai Porong |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM464 Towboats. Tugboats |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Aufa Dzulfikar Majid |
Date Deposited: | 24 Jul 2018 08:48 |
Last Modified: | 08 Oct 2020 08:09 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/53106 |
Actions (login required)
View Item |