Maulidya, Fairuz Sasqia and Virdiansyah, Virgo (2018) Perencanaan Peningkatan Ruas Jalan Guyangan - Simpang Empat Candi STA 3+500 - STA 6+500 Kabupaten Nganjuk Provinsi Jawa Timur Dengan Menggunakan Perkerasan Kaku. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
10111500000041 10111500000047-Non_Degree.pdf - Accepted Version Download (16MB) | Preview |
Abstract
Proyek peningkatan Jalan Guyangan – Simpang Empat Candi ini merupakan proyek peningkatan jalan dari perkerasan lentur ke perkerasan kaku. Jalan Guyangan – Simpang Empat Candi merupakan jalur kabupaten yang ditingkatkan menjadi jalan provinsi. Proyek ini dilakukan bertujuan untuk memberikan tingkat pelayanan yang lebih baik, dikarenakan jalur ini merupakan jalur kendaraan berat maka perlu ditingkatkan dengan lapis tambahan . Selain itu dengan berkembangnya suatu kawasan, hal ini akan mempunyai pengaruh terhadap tingkat layanan jalan. Salah satu upaya untuk mewujudkan hal tersebut yaitu dengan melaksanakan pembangunan peningkatan jalan di daerah Guyangan, Nganjuk Jawa Timur.
Perencanaan Jalan Guyangan – Simpang Empat Candi ini direncanakan dengan perkerasan kaku. Metode yang digunakan pada perencanaan jalan ini meliputi analisa kapasitas jalan menggunakan MKJI tahun 1997 , perhitungan perencanaan tebal perkerasan kaku menggunakan petunjuk Perencanaan Tebal Perkerasan Kaku Jalan (Pd T-14-2003), kontrol geometrik menggunakan perencanaan geometrik jalan tahun 2004, perencanaan drainase dengan menggunakan Metode SNI-03-3424-1994, penggambaran geometrik jalan (Long Section dan Cross Section) pada segmen jalan yang direncanakan, perencanaan anggaran biaya menggunakan buku petunjuk teknis Harga Satuan Pokok (HSPK) 2016 .
Dari hasil perhitungan analisa kapasitas pada kondisi eksisting 2/2 UD dengan lebar jalan 3 m per lajur diperoleh DS < 0, 75 pada UR 20 tahun , sehingga tidak perlu diadakannya pelebaran jalan . Dari hasil analisa kontrol geometrik yang dilakukan, antara hasil yang diperoleh dengan data yang sudah ada mempunyai kesamaan (mendekati). Perencanaan Jalan Guyangan – Simpang Empat Candi menggunakan perkerasan kaku (Beton K-400) dengan tebal slab beton yaitu 27 cm diatas perkerasan lentur. Pondasi bawah berupa campuran beton kurus, yaitu lean concrete sebagai lantai kerja. Sambungan yang digunakan adalah Sambungan Beton Bersambung Tanpa Tulangan (BBTT) dengan ruji. Sambungan memanjang berupa tie bar, di mana pada tie bar tersebut menggunakan diameter 16 mm, jarak 750 mm, sedangkan pada sambungan melintang (dowel) menggunakan diameter 25 mm, jarak 305 mm. Perencanaan saluran tepi drainase menggunakan pasangan batu kali dengan 2 tipe dimensi. Rencana anggaran biaya untuk perencanaan Jalan Jalan Guyangan – Simpang Empat Candi STA 3+500 – 6+500 adalah sebesar Rp. 29.300.000.000,-
=======================================================================================================
he planning improvement of Guyangan - Simpang Empat Candi Street is a road improvement project from flexible pavement to the rigid pavement. Guyangan - Simpang Empat Candi Street is a district road that was later upgraded to a provincial road. The project aims to provide a better service levels since the road is passed by heavy vehicles
, so it needs to be upgraded with additional layers. In addition, with the development of a region, this will have an effect on the level of road service. One of the efforts to realize that, is by implementing the road improvement in Guyangan area, Nganjuk East Java.
This Road Planning improvement of Guyangan - Simpang Empat Candi Street is planned with a rigid pavement. The method that being used in this road planning include road capacity analysis using MKJI 1997, calculation of rigid pavement thickness planning using Rigid Road Pavement Thickness Planning (Pd T-14-2003), geometric control using geometric road planning in 2004, drainage planning using Methods of SNI-03-3424-1994, long-sections and cross sections of the planned road segment, cost budget planning using technical guidance of price unit (HSPK) 2016.
From the calculation of capacity analysis on existing condition, 2/2 UD with the road width of 3 m per lane obtained DS <0, 75 for the aged of road planning 20 years, so there’s no need to widen the road. From the results of the geometric control analysis performed, the results obtained from existing data have similarities (approaching). The Planning of Guyangan - Simpang Empat Candi Street is using rigid pavement with the quality of concrete is K-400 with the thick slab of concrete 27 cm above the flexible pavement. the bottom foundation in the form of the thin concrete mixture (lean concrete as floor work). The joint that being used is Concrete Connection Continued Without Reinforcement (BBTT) and using trellis. The longitudinal joint is a tie bar, where the tie bar uses a diameter of 16 mm, a distance of 750 mm, while the transverse connection (dowel) uses a diameter of 25 mm, a distance of 305 mm. Drainage channels material is using the river rocks with 2-dimensional types. The cost budget plan for the planning improvement of Guyangan - Simpang Empat Candi Street STA 3 + 500 - 6 + 500 is Rp. 29.300.000.000
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | RSIS 625.76 Mau p-1 3100018077121 |
Uncontrolled Keywords: | Rigid Pavement, Road Planning |
Subjects: | T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE215 Drainage T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning |
Divisions: | Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D3) |
Depositing User: | Virdiansyah Virgo |
Date Deposited: | 03 Jan 2019 08:23 |
Last Modified: | 15 Oct 2020 06:50 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/53336 |
Actions (login required)
View Item |