Pasaribu, Wilson (2018) Perancangan Model Bisnis Sepeda Terapi Pasca Stroke Dengan Pendekatan Lean Canvas. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02411440000093_Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Dalam membangun sebuah bisnis ada banyak resiko yang harus dipertimbangkan. Terutama pada startup yang merupakan bisnis yang masih baru dipasar. Demikian juga bisnis sepeda terapi stroke yang merupakan sebuah bisnis yang masih dalam tahap memperkenalkan produk kepada konsumen. Untuk mengantisipasi kegagalan tersebut, dibutuhkan sebuah model bisnis yang tepat. Dalam startup inovasi yang paling utama adalah membangun produk atau jasa yang dinginkan customer sehingga saat dipasarkan tingkat penerimaan produk menjadi tinggi. Berdasarkan alasan tersebut model bisnis yang tepat untuk digunakanan adalah Lean Canvas. Hal ini dikarenakan model bisnis Lean Canvas lebih menekankan pada kesesuaian untuk membangun produk atau jasa yang memiliki unique value proposition. Dengan membangun model bisnis menggunakan Lean Canvas didapatkan bahwa ideal customer bagi bisnis sepeda terapi adalah pasien pasca stroke yang mangalami gangguan motorik yang sudah bisa duduk. Oleh karena itu agar produk dapat dinikmati oleh customer segment tersebut dibutuhkan sebuah pengembangan value produk dengan menggunakan value engineering. Selain itu dibutuhkan resources dan partner untuk dapat mewujudkan value tersebut. Ditambah dengan pendekatan personal contact antara produk dan konsumen akan meningkatkan keinginan membeli, sehingga pertumbuhan finansial perusahaan semakin meningkat dan dapat bertahan di pasar.
======================================================================================================
In building a business there are many risks needs to be considered. Especially on startup which is a new business in the market. Similarly in the post-stroke therapy bicycle is a business that is still in the stage of introducing products to consumers. To anticipate the risks, a proper business model is required. In the startup innovation, the main thing is building a product or service that answer customer want. So, when the product is thrown to the market, the level of product acceptance becomes high. Based on that argument, the right business model for post-stroke therapy bicycle is Lean Canvas. Because of the Lean Canvas business model more emphasis on conformity to building products or services that have a unique value proposition. By building a business model using Lean Canvas, it is found that the ideal customer for bicycle therapy business is post-stroke patients who have motoric problems. therefore, in order the product can be used by that customer segment, post-stroke therapy bicycle need a product value development by using value engineering. To meet that, it takes resources and partners to make that value into realization. By using personal contact approach between the product and the consumer will increase the buying desire, so that the company's financial growth is increasing and can survive in the market.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSI 658.647 Pas p-1 3100018078233 |
Uncontrolled Keywords: | lean canvas, model bisnis, sepeda terapi pasca stroke, startup, value engineering. |
Subjects: | H Social Sciences > HC Economic History and Conditions > HC108 Market surveys. H Social Sciences > HG Finance T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL410 Bicycles and bicycling--Design and construction |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Wilson Pasaribu |
Date Deposited: | 22 Oct 2020 08:02 |
Last Modified: | 22 Oct 2020 08:02 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/53969 |
Actions (login required)
View Item |