Perencanaan Ulang LRT Jabodebek Lintas Pelayanan 3 (Cawang-Bekasi Timur) dengan Modifikasi Alinyemen Ditinjau dari segi Kelayakan Ekonomi dan Finansial

Adnan, Muhammad (2018) Perencanaan Ulang LRT Jabodebek Lintas Pelayanan 3 (Cawang-Bekasi Timur) dengan Modifikasi Alinyemen Ditinjau dari segi Kelayakan Ekonomi dan Finansial. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111440000012-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
03111440000012-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (5MB) | Preview

Abstract

Dalam perencanaan LRT Jabodebek Cawang - Bekasi Timur dibutuhkan Analisis kelayakan aspek ekonimi dan finansial sebagai bahan pertimbangan dalam investasi agar proyek LRT Jabodebek Cawang - Bekasi Timur menjadi efisien. Dengan dilaksanakannya Analisis tersebut didapatkan nilai penghematan Biaya Operasional Kendaraan (BOK) dan nilai waktu sebelum dan sesudah adanya LRT Jabodebek Cawang - Bekasi Timur. Sehingga akan diketahui kelayakan pembanguan LRT dari segi finansial dan ekonomi. Lalu akan dilakukan perencaan alinyemen jalur LRT Cawang - Bekasi Timur dengan menggunakan rute alternatif.
Metodologi untuk menganalisis Biaya Operasional Kendaraan (BOK) dan nilai waktu menggunakan metode Jasa Marga. Untuk menganalisis aspek kelayakan ekonomi menggunakan parameter BCR dan NPV sebagai acuan kelayakan. Sedangkan untuk menganalisis aspek kelayakan finansial menggunakan parameter BCR, NPV, dan IRR sebagai acuan kelayakan.
Dari analisis aspek ekonomi didapatkan penghematan BOK dan nilai waktu sebesar Rp. 48.748.436.625.973 sehingga didapatkan nilai BCR sebesar 5,11 > 1 dan nilai NPV sebesar Rp. Rp39.208.173.411.349 > 1. Sementara dari analisis aspek finansial didapatkan pendapatan dari penjualan tiket LRT sebesar Rp. 18.359.007.303.801 sehingga didapatkan nilai BCR sebesar 1,84 > 1 dan nilai NPV sebesar Rp. 8.818.744.089.177 > 1 dan nilai IRR sebesar 10,98% > 7,25%. Maka dapat disimpulkan pembanguan LRT Jabodebek (Cawang – Bekasi Timur) layak secara finansial dan ekonomi. Sehingga dapat dilanjutkan dengan perencanaan alinyemen pada rute alternatif.
=================================================================================================
In the planning of LRT Jabodebek Cawang - East Bekasi, it is required to analyze the feasibility of economic and financial aspects as a consideration in investment for LRT project Jabodebek Cawang - East Bekasi to be efficient. With the implementation of the analysis, the cost savings of Operational Vehicle Cost (BOK) and the value of time before and after the construction of LRT Jabodebek Cawang - East Bekasi were obtained. So the feasibility of development of LRT in terms of finansial and economy will be known. Then, there will be alignment planning of LRT Cawang - East Bekasi route by using alternative routes.
The methodology for analyzing Vehicle Operational Cost (BOK) and time value will be using Jasa Marga method. The method to analyze the economic feasibility aspects is BCR and NPV parameters as reference of feasibility. Meanwhile, to analyze the financial feasibility aspects is using the parameters BCR, NPV, and IRR as a benchmark of feasibility.
From the economic analysis, obtained savings BOK and time value of Rp. 48.748.436.625.973 to get the value of BCR of 5,11 > 1 and the value of NPV of Rp. Rp39.208.173.411.349 > 1. While from the analysis of financial aspects, obtained revenue from ticket sales LRT Rp. 18.359.007.303.801 to get the value of BCR of 1,84> 1 and the value of NPV of Rp. Rp8.021.047.053.553> 1 and IRR value of 10,98%> 7,25%. So it can be concluded the development of LRT Jabodebek (Cawang - East Bekasi) feasible financially and economically. So it can be continued with alignment planning on alternative routes.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: LRT, Light Rail Transit, Studi Kelayakan, Ekonomi, Finansial, Perencanaan Alinyemen
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory > HB846.2 Cost benefit analysis
H Social Sciences > HG Finance > HG4529 Investment analysis
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Adnan
Date Deposited: 09 Aug 2021 22:57
Last Modified: 09 Aug 2021 22:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/53982

Actions (login required)

View Item View Item