Perancangan Kontroler Suspensi Aktif Model Setengah Badan Mobil Berdasarkan Standar Kenyamanan ISO 2631

Rizki, Nadiah Kumala (2018) Perancangan Kontroler Suspensi Aktif Model Setengah Badan Mobil Berdasarkan Standar Kenyamanan ISO 2631. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02311645000015-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
02311645000015-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (6MB) | Preview

Abstract

Getaran yang ditimbulkan oleh kendaraan ketika berkendara, sangat menentukan kualitas dari kendaraan tersebut karena mempengaruhi kenyamanan dari pengemudi serta penumpang. Getaran dapat mengakibatkan turunnya ketajaman penglihatan dan kemampuan manusia untuk mengikuti lintasan. Pada tugas akhir ini dilakukan perancangan sistem suspensi aktif yang dapat menghasilkan respon keseluruhan dari model setengah mobil yang sesuai dengan standar kenyamanan ISO 2631 dengan pengendali PID. Metode Direct Synthesis digunakan untuk mentuning parameter pengendali PID. Perancangan dilakukan pada tiga mobil yang memiliki parameter suspensi badan mobil yang berbeda – beda yang berkendara dengan laju 20 km/jam dan 40 km/jam. Terdapat tiga jenis lintasan pengganggu yang digunakan, yaitu step, impulse, dan sinusoidal. Perancangan ini bertujuan untuk mendapatkan tuning formula yang dapat digunakan untuk mengontrol suspensi dari beberapa mobil yang memiliki parameter suspensi sprung mass yang bervariasi. Dari hasil simulasi yang dilakukan, sistem suspensi aktif yang dirancang dapat menghasilkan respon yang sesuai dengan ISO 2631. Seluruh parameter dari suspensi aktif yang dirancang menghasilkan arms sebesar 0.01 – 0.08 m/s2, nilai ini masuk dalam rentang nyaman yang ditetapkan oleh ISO 2631, yaitu keadaan nyaman dicapai ketika arms < 0.315 m/s2. ============================================================
The vibrations generated by the vehicle while driving can determine the quality of the vehicle because it affects the comfort of the driver and passengers. Vibration can lead to weakening the visual acuity and the ability of humans to follow the path while driving. In this thesis research, the active suspension system designed to produce the overall response of the half-car model based on ISO 2631 comfort standard with PID controller. Direct Synthesis method is used to tuning PID control parameters. The design done on three cars that have different sprung mass suspension parameter that driving with speed 20 km/h and 40 km/h. There are three types of disturbances used, namely step, impulse, and sinusoidal. This design aims to get a tuning formula that can used to control the suspension of some cars that have various sprung mass suspension parameter. According to the simulation result, the designed active suspension system produce an allowable response according to ISO 2631. All parameters of the designed active suspension produce arms of 0.01 – 0.08 m/s2, this value entered in the comfortable range set by ISO 2631, ie comfortable state is reached when arms < 0.315 m/s2.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Suspensi Aktif, PID, Direct Synthesis, ISO 2631
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ213 Automatic control.
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ223 PID controllers
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL257.5 Automobiles--Shock absorbers--Design and construction.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521.3 Automatic Control
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nadiah Kumala Rizki
Date Deposited: 18 Jun 2021 11:59
Last Modified: 18 Jun 2021 11:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/54653

Actions (login required)

View Item View Item