Dewanto, Christoforus Chandra (2018) Pemodelan Empiris Light Weight Tonnage (LWT) Kapal Penyeberangan Sebagai Rumus Pendekatan PAda Tahap Concept Design. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4114100076-Undergraduate Theses.pdf - Accepted Version Download (5MB) | Preview |
Abstract
Beberapa tahun terakhir ini terdapat banyak kapal penyeberangan terutama yang didesain dan dibangun di dalam negeri. Pada tahap concept design pada umumnya desainer menggunakan metode parent ship design dalam menentukan ukuran utama yaitu dengan mengambil salah satu contoh kapal referensi dengan spesifikasi yang mendekati owner requirement’s. Namun hal ini akan menjadi kendala jika spesifikasi kapal yang ada tidak tersedia, sehingga desainer harus dapat melakukan perhitungan awal terutama prediksi besarnya Lightweight (LWT). Oleh karena itu dalam Tugas Akhir ini dilakukan pemodelan empiris untuk menghasilkan rumus pendekatan untuk mendapatkan LWT khususnya kapal penyeberangan Ro-Ro single ended berdasarkan requirement berupa kapasitas kendaraan (lanemeter) dan penumpang ataupun Gross Tonnage (GT). Metode yang digunakan untuk menghasilkan rumus empiris ini yaitu dengan melakukan analisis menggunakan metode regresi. Berdasarkan hasil regresi terhadap data yang dikumpulkan diketahui bahwa besarnya LWT kapal berbanding lurus secara linear baik terhadap kapasitas kendaraan (lanemeter) termasuk penumpang maupun GT.============================================================== In the last few years there is a lot of ferry that had design and built in domestic. In concept design stage generally designer use parent ship design method for choosing main dimension by take one ship as a reference that the specification close to owner requirements. However that could be a problem if the ship specification is not ready, so that the designer should be doing initial calculation especially for light weight tonnage (LWT). Therefore in this final project discuss an empirical modeling to create an approximate formula for LWT especially for single ended ferry Ro-Ro based on requirements such as vehicle capacity (lanemeter) and passenger or Gross Tonnage (GT). The mothod to create this empirical formula by doing an analysis use regresi method. Based on the result of regression to the collected data, it is known that the LWT of the ship is linearly straight of vehicle capacity (lanemeter) including passenger or GT.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | parent ship design, concept design, Ro-Ro single ended, lanemeter, LWT, dan GT |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture) V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Christoforus Chandra Dewanto |
Date Deposited: | 23 Jun 2021 08:34 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 08:34 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/54906 |
Actions (login required)
View Item |