Aziz, Ghozi Abdul (2018) Arahan Penataan Ruang Hijau Pada Koridor Jalan Kapasan Hingga Jalan Rajawali untuk Mereduksi Emisi Gas Rumah Kaca (CO2) dari Kegiatan on Road Transportation. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
08211440000090-Undergraduate Theses.pdf - Accepted Version Download (8MB) | Preview |
Abstract
Sebagai wilayah dengan mayoritas penggunaa lahan perdagangan dan jasa skala regional, koridor Jalan Kapasan hingga Jalan Rajawali memiliki aktivitas lalu lintas terutama kendaraan bermotor yang tinggi. Hal ini menyebabkan emisi gas CO2 yang berasal dari kegiatan on road transportation semakin tinggi ditambah dengan kurangnya ruang hijau sehingga memberikan dampak pemanasan global. Untuk mereduksi emisi gas CO2 tersebut maka salah satu cara yang efektif adalah dengan menambah ruang hijau ruang hijau pada koridor studi. Sehingga tujuan dari penelitian ini adalah untuk merumuskan arahan penataan ruang hijau pada koridor studi untuk mereduksi emisi gas rumah kaca (CO2) dari kegiatan on road transportation.
Dilakukan tiga tahap analisis dalam penelitian ini. Pertama analisis deskriptif untuk menjawab tentang sumber emisi gas CO2 pada koridor studi. Kedua, analisis dengan menghitung besaran emisi gas CO2 dari kegiatan on road transportation. Ketiga, analisis deskriptif kuantitatif untuk mengetahui seberapa besar arahan penataan dapat mereduksi emisi gas CO2 dari kegiatan on road transportation.
Penelitian ini mendapati bahwa sumber emisi gas CO2 di koridor termasuk ke dalam sumber primer yang bersifat bergerak. Untuk hasil perhitungan emisi gas didapatkan emisi CO2 Jalan Kapasan sebanyak 508.408,38 gram/jam, jalan Kembang Jepun sebanyak 412.355,92 gram/jam dan jalan Rajawali sebanyak 373.762,71 gram/jam. Arahan penataan ruang hijau dan vegetasi eksisting dapat mereduksi sisa emisi sebesar 53.923,38 gram/jam (Jl. Kapasan), 267.233,59 gram/jam (Jl. Kembang Jepun) dan tidak ada sisa emisi gas pada Jl. Rajawali.
=====================================================================================================
As an area with the majority use of regional-scale trade and service, the Kapasan to Rajaawali street corridor has high traffic activity, motor vehicle in particular. Thus, the corridor produced high CO2 gas emissions from the on road transportation activity along with lacking of green spaces that increase the global warming potential. One of the effective way to reduce CO2 gas emissions is to improve the green space throughout the corridor. Hence, the aim of the research is to formulate the green space arrangement referrals to reduce CO2 gas emissions produced by on road transportation activity.
There are three stages of analysis process used in this research. First, the descriptive analysis to identify the source of CO2 emission on the corridor. Second, the quantitative analysis to calculate the amount of CO2 emission produced by road transportation. Third, the descriptive analysis to formulate the green space arrangement referrals and determine how far does the referrals could reduce the CO2 emissions.
The result shows that the source of CO2 gas emissions considered as mobile primary source of emissions. As for the calculation result, it shows that the amount of CO2 emissions on Kapasan street is 508.408,38 gram/hour, Kembang Jepun street is 412.355,92 gram/hour, and Rajawali street is 373.762,71 gram/hour. The green space arrangement referrals as well as the existing vegetation could reduce the CO2 emissions as follows: 53.923,38 gram/hour at Kapasan street, 267.233,59 gram/hour at Kembang Jepun street and entirely reduced at Rajawali street.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSPW 711.58 Azi a-1 3100018076275 |
Uncontrolled Keywords: | kegiatan on road transportation; emisi gas CO2; ruang hijau |
Subjects: | H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races > HT133 City and Towns. Land use,urban H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races > HT166 City Planning--Environmental aspects N Fine Arts > NA Architecture > NA9053 City planning T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD883.5 Air--Pollution |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Regional and Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ghozi Abdul Aziz |
Date Deposited: | 17 Nov 2020 04:50 |
Last Modified: | 30 Nov 2020 08:59 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/54914 |
Actions (login required)
View Item |