Alvinur, Muchamat (2018) Analisis Perbandingan Penggunaan Bilge Keel dan Foil NACA Terhadap Gerakan Rolling Kapal Ro-Ro dengan Menggunakan CFD. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04111440000027-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Rolling menyebabkan kapal bergerak secara periodik ke kiri dan ke kanan dan untuk mengembalikan kapal ke dalam posisi tegak dibutuhkan momen pengembali gerakan rolling. Dalam beberapa kasus sering ditemukan di lapangan kapal Ro-Ro tidak mampu mengatasi gerakan rollingnya dikarekan momen pengembali yang kurang dari kapal itu sendiri, akibatnya sering terjadi kecelakaan kapal. Untuk menambah momen pengembali diperlukan sebuah alat yang dipasang di kapal Ro-Ro untuk menambah gaya dan momen pengembali. Jenis-jenis alat penambah momen pengembali pada gerakan rolling pada dasarnnya telah banyak digunakan sesuai kebutuhan kapal dan jenis kapal, dalam tugas akhir ini alat yang akan dianalisis adalah bilge keel pelat datar dan bilge keel NACA foil dan bilge keel fin.dengan output akhir berupa roll respon dan juga significant roll amplitude. Pengecekan besar nilai roll respon dan significant roll amplitude dilakukan pada kondisi sea state dan arah gelombang yang bervariasi. Kondisi sea state yang digunakan yaitu kondisi Selat Bali kondisi perairan yang tinggi gelombang dari 1 meter sampai 2.5 meter dengan kenaikan tinggi gelombang divariasikan tiap 0.5 meter dan periode zero up crossing dari 5 detik sampai 7 detik dengan kenaikan yang divariasikan tiap 1 sekon. Variasi arah gelombang yang digunakan adalah 0-180 derajat dengan kenaikan sebesar 45 derajat. Analisa untuk mendapatkan nilai RAO (Respon amplitude operator) dengan menggunakan CFD dan dilakukan perhitungan numerik untuk mendapatkan nilai spektrum gelombang, respon spektrum dan Significant Roll Ampiltude. Kemudian untuk significant roll amplitude disesuaikan dengan kriteria untuk menurut Seaworthness Criteria for Human Performance Standard in Ship motion dan digunakan 2 kriteria. Dari hasil analisa didaptkan bahwa roll respons terbesar terjadi pada arah gelombang 90 derajat dimana masing- masing nilai tanpa respon untuk kapal menggunakan bilge keel pelat pengurangan berkisar antara 8-12 % dari tanpa stabilizer, untuk kapal menggunakan bilge keel foil pengurangan berkisar antara 24-28 % dari tanpa stabilizer , untuk kapal menggunakan bilge keel fin pengurangan berkisar antara 25-31 % dari tanpa stabilizer, untuk pengecekan significant roll amplitude kapal aman untuk berlayar pada arah semua arah gelombang kecuali 90 derajat dengan tinggi gelombang 2 m atau lebih besar jika kapal tanpa menggunakan roll stabilizer, dengan pemasangan bilge keel foil atau bilge keel fin gelombang tinggi 2 meter aman namun untuk gelombang 2.5 meter termasuk kategori bebahaya.
======================================================================================================
Rolling causes the vessel to move periodically from left to right, to return the vessel into an upright position required a righting arm. In some cases, Ro-Ro's vessel is often unable to cope with the rolling motion has less returning moments from the vessel itself, resulting frequent vessel accidents. In order to add the necessary righting arm a device mounted on a Ro-Ro boat to add style and turning moment. Types of righting arm enhancers in rolling motion on the basis have been widely used according to the needs of ships and ship types, in this final project to be analyzed are the use of bilge keel and bilge keel NACA Foil and bilge keel Fin.dengan final output of roll response and also significant roll amplitude.Large checks of roll response and significant roll amplitude were performed on sea state conditions and varying wavelengths. The sea stase condition used was the condition of the Bali strait waters high wave conditions varied from 1 meters to 2.5 meters with increasing wave height varied every 0.5 meters and zero period up crossing from 5 seconds to 7 seconds with the fabric varied every 1 second. Variation of wave direction used is 0-180 degrees with increment of 45 degrees. Analysis to get the value RAO (Response amplitude operators) using finite element software and performed numerical calculations to get the value of the wave spectrum, spectral response and the significant roll ampiltude. then for a significant roll amplitude adjusted to criteria based Seaworthness Criteria for Human Performance Standard in Ship motion by using two criteria.From the analysis it was found that the largest roll response occurred at 90 degree angle direction where each value without response for vessel using bilge keel plate reduction was between 8-12% of without stabilizer, for vessels using bilge keel foil reduction ranged from 24-28 % of without stabilizer, for vessels using bilge keel fin reduction ranging from 25-31% of without stabilizer, for significant rolling of the ship's amplitude checks it is safe to sail in the direction of all wavelengths except 90 degrees with wave height of 2 meters or greater if the ship without using roll stabilizer, With bilge keel foil mounting or bilge of high wave 2 meters high knob safe but for wave 2.5 meters including danger category.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 623.812 Alv a-1 3100018078676 |
Uncontrolled Keywords: | rolling,bilge keel, roll respon,significant roll amplltude |
Subjects: | V Naval Science > VC Naval Maintenance > VC 270-279 Equipment of vessels, supplier,allowances,etc V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muchamat Alvinur |
Date Deposited: | 17 Oct 2020 03:52 |
Last Modified: | 17 Oct 2020 03:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/55588 |
Actions (login required)
View Item |