Sekolah Visu Centric: Sekolah Bagi Penyandang Tuli

Sanjaya, Wahyu Adi (2018) Sekolah Visu Centric: Sekolah Bagi Penyandang Tuli. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111440000019-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
08111440000019-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (7MB) | Preview

Abstract

Orang-orang tidak memiliki ganguan pendengaran tentunya kurang begitu mengerti pentingnya peran suara dalam kehidupan sehari-hari. Tetapi bagi penyandang tuli, mereka bergantung pada indra yang lain untuk mengintrepetasikan segala hal mulai dari interaksi sosial sampai dengan akademik. Akses visual bagi seorang tuli berperan penting dalam kehidupan mereka diantaranya untuk melihat, untuk memberikan rasa aman, proteksi diri,
dan komunikasi. Orang-orang cenderung menghindari berinteraksi dengan penyandang tuli karena belum pernah bertatapmuka dengan penyandang tuli. Karena alasan tersebut arsitektur dapat menjadi solusi untuk menjembatani jarak antara keduannya. Deaf space adalah sebuah pendekatan arsitektur dan desain yang
memanfaatkan pengalaman sensori penyandang tuli dengan cara yang unik. Proposal desain ini mengajak kita untuk menggambarkan kembali bagaimana sebuah lingkung binaan yang dibangun berdasarkan pengalaman sensori dari penyandang tuli. Dengan menjadikan akses visual sebagai kerangka kerja utama desain, ide sebuah sekolah visu centric ini yang dijadikan proposal dalam tugas akhir ini.
===============================================================================================
People who hear might not realize what role sound plays in everyday life. But people who are deaf and hard of hearing depend on different senses to navigate everything from social interactions to academics. Visual accsess for deaf people play a huge role in ther lives to help them see, build natural surveillace, create self protection, and communication. Most people tend to avoid having interaction with deaf people because they never exposed to deaf people before. Because of this particular reason architecture came to fill the gap between them. Deaf space is an emerging approach to design and architecture that is informed by the unique sensory experience of those who did not hear. This design proposal suggest us to reimagine how to build an environment base on sensory experience from people who did not hear. By placing visual accessibility as the main framework, the idea of visu centric school is proposed through this final project.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Akses Visual, Deaf Space, Interaksi, Tuli
Subjects: A General Works > AS Academies and learned societies (General)
A General Works > AS Academies and learned societies (General)
N Fine Arts > NA Architecture > NA6600 Education buildings
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Wahyu Adi Sanjaya
Date Deposited: 15 Jul 2021 23:44
Last Modified: 15 Jul 2021 23:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/56003

Actions (login required)

View Item View Item