Analisis Pengaruh Kekakuan Dan Koefisien Redaman Pada Suspensi Kereta Api Untuk Kenyamanan Ditinjau Pada Center Of Gravity

Afizah, Siti Nurul (2018) Analisis Pengaruh Kekakuan Dan Koefisien Redaman Pada Suspensi Kereta Api Untuk Kenyamanan Ditinjau Pada Center Of Gravity. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
02311440000013-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (3MB)

Abstract

Kereta api merupakan salah satu jenis transportasi yang mempunyai daya angkut penumpang dalam jumlah banyak. Parameter nilai kekakuan pegas dan koefisien redaman pada suspensi merupakan salah satu faktor penting untuk kenyamanan. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui parameter kekakuan pegas dan koefisien redaman yang sesuai pada kereta api ekonomi K3 dan eksekutif K1 Argo dengan memvariasikan nilai parameter tersebut agar sesuai dengan standart kenyamanaan berdasarkan ISO 2631.Pada gangguan yang diberikan sebesar 51 mm menghasilkan nilai arms yang sesuai dengan standart. Sedangkan pada gangguan sebesar 220 mm pada gangguan step didapatkan a_rms sebesar 0.57 m⁄s^2 , sedangkan pada gangguan impuls menghasilkan a_rms sebesar 0.67 m⁄s^2 , dimana nilai tersebut tidak sesuai dengan standart ISO 2631. Dilakukan 3 variasi untuk masing-masing gangguan sinyal dan didapatkan nilai parameter yang menghasilkan nilai Arms sesuai standar ISO 2631 adalah dengan pengurangi nilai koefisien redaman sebesar 50% dan menambah nilai kekakuan pegas sebesar 20%. Pada kereta ekonomi (K-3) didapatkan nilai arms pada input step sebesar 0,308 m⁄s^2 dan sinyal impuls sebesar 0,283 m⁄s^2 ,kemudian pada kereta eksekutif (K-1 Argo) dengan massa kosong didapatkan nilai arms pada input step sebesar 0,288 m⁄s^2 dan sinyal impuls sebesar 0,253 m⁄s^2 .sedangkan pada massa penuh didapatkan nilai arms pada input step sebesar 0,282 m⁄s^2 dan sinyal impuls sebesar 0,284 m⁄s^2 . ======================================================================================================== Trains is one type of transportation that has a large passenger carrying capacity. The main factor of safety and comfort of the railway is the suspension system. The value of spring stiffness and damping coefficient parameters is one of the important factors for comfort. This study was conducted to determine the parameters of rigidity and the corresponding damping coefficient on the K3 economics of railway and K1 Argo executives by varying the parameter values to conform to the convenience standards based on ISO 2631. At a given disturbance of 51 mm produces an arms value corresponding to the standard. While at the disturbance of 220 mm at the step disorder obtained in the step impairment obtained arms of 0.57 m/s2, while on disturbance yields arms of 0.67 m/s2, which is not compliant with ISO 2631 standards. There are 3 values for each parameter and the parameter values resulting in arms value according to ISO 2631 standard are reducing to the 50% damping coefficient and value of spring stiffness increasing of 40%. For the economic train (K-3) we get the arms value with the input step equal to 0.308 m/s2 and produce an impulse equal to 0.283 m/s2, then on the executive train (K-1 Argo) with zero mass, the value of arms with input step is 0,288 m/s2 and the impulse is 0.253 m/s2. While with full mass, the arms value with the input step is 0.282 m/s2 and an impulse signal of 0.284 m/s2.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSF 629.243 015 Afi p-1 3100018077275
Uncontrolled Keywords: Suspensi, ISO 2631, kekakuan pegas, koefisien redaman
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
T Technology > TF Railroad engineering and operation > TF270 Railway structures and buildings
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Siti Nurul Afizah
Date Deposited: 05 Dec 2020 09:30
Last Modified: 18 Dec 2020 07:03
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/56486

Actions (login required)

View Item View Item