Diantika, Juniar (2018) Desain Suspensi Pilot Seat pada Pesawat Terbang Tipe Tricycle Landing Gear untuk Kenyamanan Pilot. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
02311440000057-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Sebagai negara kepulauan, Indonesia ternyata tidak hanya berusaha memajukan diri di bidang perairan saja namun pada bidang kedirgantaraan khususnya pesawat terbang. Perusahaan pesawat terbang melakukan perkembangan pada sistem yang menunjang keamanan dan kenyamanan yaitu sistem suspensi. Sistem suspensi dirancang untuk menyerap getaran dari permukaan jalan atau lintasan yang bergelombang. Pada tugas akhir ini dilakukan penelitian untuk mendesain sistem suspensi pada pilot seat untuk mereduksi getaran akibat landasan pacu yang tidak rata. Variasi nilai konstanta pegas dan konstanta redaman pilot seat dilakukan dengan tujuan memperoleh nilai a_rms yang sesuai dengan standar kenyamanan ISO 2631. Desain diuji dengan shimmy test yang dilakukan pada nose gear maupun main gear secara bergantian dan juga simulasi kondisi pesawat landing. Dalam penelitian ini digunakan sinyal impuls sebagai input sinyal gangguan yang menghasilkan respon percepatan. Dari hasil simulasi didapatkan desain suspensi dengan performa yang baik yaitu konstanta pegas bernilai 37700 N/m sebanyak tiga buah disusun paralel dan konstanta redaman tetap bernilai 159 N.s/m hasilnya pada shimmy test di nose gear menghasilkan a_rms 0,277 m/s2, pada shimmy test di main gear menghasilkan a_rms 0,297 m/s2, dan ketika kondisi landing menghasilkan a_rms 0,247 m/s2.
========================================================================================================================
As an archipelagic country, Indonesia is not only trying to advance itself in the maritim field, but also in the field of aerospace especially airplanes. Aircraft companies are making progress on systems that support the safety and comfort of the suspension system.The suspension system is designed to absorb vibrations from road surfaces or bumpy trajectories.In this final project conducted a research to design the suspension system on the pilot seat to reduce vibration due to uneven runway.The variation of the stiffness and damping coefficient is done with the aim of obtaining the a_rmsvalue corresponding to the ISO 2631 comfort standard.The design was tested with a shimmy test performed on the nose gear and main gear and simulated the landing condition. In this research used impulse signal as uneven runway signal input that produce acceleration response. From the simulation results obtained a good suspension design with good performance is the three stiffness coefficient value of 37700 N/m parallel arranged and damping coefficient is constant worth 159 N.s/m result in shimmy test in nose gear produce a_rms0,277 m/s2, at shimmy test in main gear produces a_rms0.297 m/s2, and when the landing conditions produce a_rms0.247 m/s2.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pilot Seat Suspension System, Landing Gear, ISO 2631, Root Mean Square Acceleration (a_rms) |
Subjects: | Q Science > Q Science (General) > Q180.55.M38 Mathematical models Q Science > QA Mathematics > QA935 Vibration |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Juniar Diantika |
Date Deposited: | 28 Jun 2021 07:13 |
Last Modified: | 28 Jun 2021 07:13 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/56636 |
Actions (login required)
View Item |