Maureen Fabiola, Patricia (2018) Redesain Toko Oen Malang Sebagai Tempat Wisata Kuliner Historis dengan Fasilits Mini Galeri. Undergraduate thesis, Instut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
08311040000122-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (8MB) | Preview |
Abstract
Indonesia memiliki banyak bangunan bersejarah yang tersebar di berbagai penjuru. Tempat-tempat wisata ini dapat menjadi sumber pendapatan daerah dengan berfungsi sebagai media pendidikan maupun tempat wisata yang menarik para turis asing maupun dari dalam negeri. Nilai historis yang ditampilkan baik dari fisik bangunan maupun elemen estetis di dalam interior merupakan daya tarik utama yang dicari oleh para pengunjung. Berdasarkan hal tersebut, banyak bangunan bersejarah yang dilestarikan dan dilindungi oleh pemerintah.
Kota Malang merupakan salah satu tujuan wisata yang terkenal di Jawa Timur. Pada jaman penjajahan Belanda, kota Malang mendapatkan julukan sebagai Paris van Java dan menjadi tempat berlibur para golongan bangsawan. Hal itulah yang menyebabkan kota Malang memiliki banyak bangunan bersejarah, salah satunya adalah toko Oen Malang. Melalui nilai historis yang terkandung di dalam fasad dan interiornya, toko Oen menjadi salah satu tujuan wisata yang terkenal di Malang.
Perkembangan jaman membawa banyak pesaing bagi tempat wisata bersejarah seperti toko Oen. Hadirnya tempat wisata baru yang memberikan daya tarik modern membuat toko Oen sulit untuk bertahan sebagai tempat wisata historis. Renovasi dibutuhkan agar toko Oen bisa bersaing sebagai tujuan wisata kota Malang. Mempertahankan nilai-nilai historis di dalam fasad, serta mengubah interior toko Oen agar lebih sesuai dengan identitas sebagai tempat wisata historis akan menambah daya tarik toko. Live music, fasilitas baru, serta menyesuaikan layout ruang sesuai selera wisatawan dapat menjadi solusi bagi toko Oen Malang.
Indonesia has many historical buildings which can be founded in every place. Each of tourism places can be the sources of government incomes which serves as the education or vacation places that can attract foreign tourist as well as for local people. As from the historical value that can be showed from physical building or aesthetic element inside the interior is the main attraction that visitors looking for. Based on above statement there is a lot of historical building which has been preserved and protected by government
Malang city is a famous vacation destination in east java. In the Dutch colonial era most people called Malang city as Parin van java, and it was famous in the middle upper class society. Because of it Malang City has a lot historical building in every corner; one of them is OEN MALANG shop. From the historical value which can be founded inside the façade and interior, OEN Shop became a famous tourist destination in malang city.
In the development era there is a lot competitor for historical tourism likes OEN shop. By the appearances the new tourist destination gives us modern outlooks and it’s making the OEN shop difficult to survive as historical vacation. Renovation is required for Oen Shop so they can compete with others developed tourist destination. To maintain the history value inside the façade, along with modifying the interior of oen shop in order to looks suitable as historical vacation. There is several idea which can gives oen shop attractive selling point. For examples live music, new facility, and adjusting the room layout according to the tourist demands could be the solution for OEN MALANG Shop.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Historical, Oen Shop, Art Nouveau, Green House, Mini Gallery |
Subjects: | N Fine Arts > NA Architecture |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Industrial Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Patricia Maureen Fabiola |
Date Deposited: | 30 Jun 2021 06:21 |
Last Modified: | 30 Jun 2021 06:21 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/56795 |
Actions (login required)
View Item |