Desain Ramp Door pada Haluan Kapal Motor Cepat 38 Meter

Rokhim, Imam Nur (2018) Desain Ramp Door pada Haluan Kapal Motor Cepat 38 Meter. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211545000001_Undergraduate_Theses..pdf]
Preview
Text
04211545000001_Undergraduate_Theses..pdf - Accepted Version

Download (13MB) | Preview

Abstract

Kapal patroli digunakan untuk mengawasi daerah perairan Indonesia yang sangat luas. Karena fungsi tersebut maka kapal tersebut harus dapat berhenti di mana saja meskipun di pulau yang tidak memiliki dermaga. Oleh sebab itu kapal patroli ini juga harus mampu menepi di pantai. Selain mengawasi daerah perairan kapal patroli juga mengangkut pasukan maupun logistik, sehingga kapal patroli ini dilengkapi dengan truk sebagai sarana angkut di darat. Agar truk tersebut dapat keluar masuk kapal maka kapal tersebut dipasang ramp door. Terdapat satu kendala pada pemasangan ramp door terkait ruang pemasangan ramp door. Pada dasarnya kapal patroli di rancang untuk kecepatan tinggi, sehingga lambung kapal patroli sangat ramping. Oleh sebab itu butuh perencanaan yang yang cukup dipertimbangkan cukup serius untuk merencanakan ramp door tersebut. Dengan menggunakan software solidworks maka perencanaan ramp door dapat di lakukan dengan lebih akurat. Software ini mampu menganalisa tegangan, displacement dan faktor keselamatan. Hasil rancangan yang sesuai dengan kapal ini adalah rancangan dengan panjang 2 x 2 m. Ukuran konstruksi dengan tebal pelat 8 mm, stiffener 250 x 200 x 30 mm, dan girder 120 x 50 x 20 mm. Tegangan yang ditimbulkan sebesar 0,128 Mpa, displacement yang ditimbulkan 8,45 mm, faktor keamanan sebesar 2,1, dan berat konstruksi sebesar 800,68 kg.
=============================================================================================
Patrol boats are used to keep an eye on the area of the seas of Indonesia. Because the function of the ships should be stopped anywhere though the island has no Harbour. Therefore, these patrol boats are also should be able to pull on the beach. In addition to overseeing the area seas also patrol boats ferrying troops as well as logistics, so that this patrol boats equipped with trucks as a means of transport on land. So that the truck can out incoming ships the ships mounted ramp door. There is one constraint on the installation of a ramp door mounting space related ramp door. Basically the patrol vessel designed for high speed, so that the hull patrol boats are very slim. Therefore need sufficient planning is considered serious enough to plan the ramp door. Using solidworks software then ramp door planning can be done with more accuracy. This software is able to analyze voltage, displacement and safety factor. The results of the design corresponding to this ship is the design with a length of 2 x 3,5 m. The size of constructions are 8 mm of plating, 200 x 250 x 30 mm of stiffener, and 120 x 50 x 20 mm of girder. Stress posed of 0.128 Mpa, displacement inflicted 8.45 mm , safety factor of 2.1, and weight of construction amounted to 800.68 kg.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Ramp door, Patrol boat
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Imam Nur Rokhim
Date Deposited: 16 Jul 2021 00:20
Last Modified: 16 Jul 2021 00:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/56814

Actions (login required)

View Item View Item