Pengelompokan Mutu Pendidikan SMP dan Pengaruh Indikator Standar Nasional Pendidikan terhadap Mutu Kelulusan SMP Negeri di Jawa Timur

Fatimah, Khusnul (2018) Pengelompokan Mutu Pendidikan SMP dan Pengaruh Indikator Standar Nasional Pendidikan terhadap Mutu Kelulusan SMP Negeri di Jawa Timur. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 06211440000006-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
06211440000006-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (5MB) | Preview

Abstract

Pendidikan merupakan salah satu sektor terpenting dalam pembangunan nasional untuk mengembangkan potensi peserta didik agar menjadi manusia yang unggul. Dalam rangka mencapai tujuan nasional pendidikan dibentuk sistem pendidikan nasional. Salah satu upaya pemerintah dalam menjamin mutu pendidikan di Indonesia adalah pemetaan mutu pendidikan pada setiap jenjang pendidikan. Pemetaan mutu pendidikan oleh pemerintah adalah menggunakan agregasi indikator Standar Nasional Pendidikan (SNP) dengan skala 0 – 7 yang dikategorikan ke dalam 5 tahapan. Pada penelitian ini dilakukan pemetaan mutu pendidikan dengan menggunakan metode statistik agar diperoleh satu metode yang akurat dan mampu menggambarkan kondisi sebenarnya tentang mutu pendidikan di Indonesia. Beberapa metode statistik, diantaranya Ward’s, Fuzzy Cluster Means, dan K-Means dibandingkan menurut tingkat akurasinya untuk mendapatkan metode yang paling sesuai. Hasil yang diperoleh adalah metode terbaik yang digunakan adalah Ward’s dengan klaster yang terbentuk lima klaster. Hasil analisis Multivariate Adaptive Regression Spline (MARS) menyatakan terdapat empat belas ariabel yang memiliki tingkat kepentingan paling tinggi untuk meningkatkan kualitas lulusan siswa.
Kata Kunci : Fuzzy Cluster Means, Ward’s, MARS, Pemetaan, Pendidikan
===================================================================================================
Education is one of the most importance sector in national development to develop student potential in order to be qualified human. In order to achieve national education goals, education system is formed. One of the government’s efforts in ensuring the quality of education is to conduct school self evaluation and grouping of education quality in every education stage. The indicator aggregation of education national standar which have scale 0 to seven is used by government to grouping education quality. Scope of this research is all of junior high school in East Java under the auspices of the Ministry of Education Indonesia. Some statictical method, such as Ward’s, Fuzzy Cluster Means, dan K-Means are compare based on it’s accuration to get the most suitable method. Based on it’s comparation, the result said that Ward’s method is the best statistical method to grouping education quality. Five cluster for junior high school is formed. Multivariate Adaptive Regression Spline (MARS) is used to identify the effect of national education standards indicators on junior high school graduation quality. Fourteen variables are used. Each variables have high contribution and importance to increase student graduation quality. All of it’s variables are collected on school management component.
Keywords : Fuzzy Cluster Means, Ward’s, MARS, Pemetaan, Pendidikan

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Fuzzy Cluster Means, Ward’s, MARS, Pemetaan, Pendidikan
Subjects: H Social Sciences > HA Statistics > HA29 Theory and method of social science statistics
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fatimah Khusnul
Date Deposited: 22 Jul 2021 21:34
Last Modified: 22 Jul 2021 21:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/57992

Actions (login required)

View Item View Item