Pengembangan Aplikasi Multiplatform Instrumen Gamelan - Gamelan Instrument Multiplatform Application Development

Ramadhan, Syahri Maulana (2018) Pengembangan Aplikasi Multiplatform Instrumen Gamelan - Gamelan Instrument Multiplatform Application Development. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07211440000047-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
07211440000047-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (27MB) | Preview

Abstract

Pengembangan aplikasi musik terutama jenis musik gamelan penting dilakukan sebagai bentuk untuk melestarikan budaya Indonesia terutama dalam bidang seni musik. Salah satu cara dalam pengembangan aplikasi musik gamelan adalah dengan membangkitkan suara sintesa pada instrumen yang dibuat. Proses pembangkitan sinyal suara sintesa gamelan dilakukan pada instrumen balungan yang terdiri dari demung, saron, dan peking serta bonang barung dan bonang penerus. Proses pembangkitan sinyal suara sintesa dilakukan dengan mencari frekuensi dasar instrumen gamelan yang dibuat pada skala nada gamelan yaitu slendro dan pelog serta modulasi amplitudo dengan model envelope instrumen. Pencarian model envelope dilakukan dengan melakukan pemodelan spectral density suara yang dicari. Pada penelitian ini dilakukan pengembangan aplikasi yang dapat dijalankan pada platform yang berbeda baik pada perangkat desktop maupun mobile. Kendala yang terjadi saat memainkan aplikasi instrumen musik adalah adanya latensi suara pada saat memainkan alat musik pada aplikasi, terutama pada perangkat mobile. Dari hasil penelitian yang telah dilakukan, kendala latensi tersebut dapat dikurangi dengan mengakses perintah native baik itu pada platform Android dan iOS untuk membunyikan suara. ===========================================================================================================
Development of musical application especially for gamelan is important as a step to preserve gamelan as musical Indonesian heritage. One of ways to develop gamelan musical application is to generate its synthesis sound. The instruments that sounds are generated are balungan consist of demung, saron and peking and bonang consist of bonang barung and bonang penerus. The process to generate gamelan synthesis sound is done by determine value of each instrument keys fundamental frequency and modulate generated sound using gamelan envelope model. Gamelan envelope model can be determined by doing spectral density modelling of its sounds. This research is done by developing multiplatform application of gamelan instrument that build both in desktop and mobile. The common problem of developing musical application is about audio latency that come from the devices mainly in mobile devices. The result of this research is number of audio latency can be reduced by accessing and applying native method to play sounds in both Android and iOS platform.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSKom 786.74 Ram p-1 3100018076391
Uncontrolled Keywords: Aplikasi Multiplatform, Suara Sintesa, Fundamental Frequency, Gamelan
Subjects: M Music and Books on Music > M Music
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5102.9 Signal processing.
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Syahri Maulana Ramadhan
Date Deposited: 08 Jan 2019 07:26
Last Modified: 15 Feb 2021 05:24
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/58341

Actions (login required)

View Item View Item