Sutisna, Aisyah Luna Maydinar (2018) Media Interaktif Pengenalan Ilmu Urologi Manusia Menggunakan Metode Peragaan Animasi 3D Berbasis Augmented Reality. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
3414100081 AISYAH LUNA LAPORAN TUGAS AKHIR.pdf - Accepted Version Download (6MB) | Preview |
Abstract
Tingginya biaya, banyak refrensi serta ketidak-efisiensinya pembelajaran dalam menggunakan media pembelajaran umum seperti penggunaan buku dan e-book, membuat mahasiswa maupun dokter muda kurang tertarik menggunakan media yang tidak menyertai gimmick. Dibutuhkan media alternatif yang menyediakan gambaran/visualisasi yang atraktif serta konten atau isi yang seimbang dengan pembelajaran konvensional.
Perancangan ini membahas tentang bagaimana cara alternatif untuk menyampaikan media pembelajaran Urologi. Cara alternatif pembelajaran tersebut adalah media peragaan dan Augmented Reality. Media ini merupakan kombinasi dengan media peragaan yang menggunakan pendekatan teknologi 3 Dimensi dan Augmented Reality. Augmented Reality adalah teknologi yang menggabungkan antara benda maya 2D/3D (2 Dimensi/3 Dimensi) dan wadah yang berupa lingkungan nyata. Kemudian keduanya diproyeksikan dalam waktu yang bersamaan. Media ini menggunakan aplikasi sebagai sarana penghubung yang sudah dirancang khusus dengan kedua teknologi tersebut.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Dengan menggunakan Observasi yang digunakan untuk membantu melakukan Gathering User Requirement di setiap stakeholder yang ada. Lalu Studi Literatur yang digunakan sebagai landasan teori acuan pengembangan. Hasil rancangan ini berupa sebuah aplikasi berbasis android yang berisikan media peragaan dengan animasi 3D dan Augmented Reality agar mempermudah untuk memahami Urologi secara singkat dan komprehensif.
==================================================================================================================
High cost and inefficient use of learning media such as books and e-books are making medical students and younger doctors less interested in using media that has no gimmicks. An alternative media that provides an attractive image/visualization along with content that is on a par with conventional learning is needed.
This design discusses about alternative methods of presentation for Urology learning media.The alternatives for the learning methods are with demonstration and Augmented Reality. This media is a combination of demonstration media which combines three-dimensional demonstration and augmented reality. Augmented Reality is a technology that incorporate virtual two-dimensional and three-dimensional objets in a background set in reality. And then both are projected simultaneously. This media is using an application as a medium specially designed with both technologies.
This study utilizes qualitative and quantitative methods as approaches to design this learning media. Using observation that’s used to help gather user requirements on every stakeholder that exists, as well as literature study that’s used for theoritical basis for development reference. The design product will be an Android based application which contains the demonstration media in a form of three-dimensional animation and augmented reality to simplify the understanding of Urology in a short and comprehensive way.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSDP 006.6 Sut m |
Uncontrolled Keywords: | Augmented Reality, Urologi, Aplikasi Peragaan, Augmented Reality, Urology, Guidance Apps |
Subjects: | T Technology > TR Photography > TR897.7 Computer animation |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Aisyah Luna Maydinar Sutisna |
Date Deposited: | 10 Dec 2018 07:06 |
Last Modified: | 02 Nov 2020 07:14 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/59316 |
Actions (login required)
View Item |