Permadi, Vito Rizky Bambang (2018) Perancangan Aplikasi Interaktif Koleksi Unggulan Museum Mpu Tantular Menggunakan Augmented Reality. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
3409100051-Vito_Rizky-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (7MB) | Preview |
Abstract
Fungsi dan manfaat museum Mpu Tantular adalah sebagai penunjang pendidikan dan melestarikan warisan budaya masyarakat untuk tujuan studi, penelitian, dan hiburan. Beberapa museum belum ada virtual konten yang siap membantu para pengunjung, salah satunya adalah Museum Mpu Tantular. Museum Mpu Tantular adalah museum nasional yang dikelola oleh Departemen Kebudayaan dan Pariwisata, museum ini memiliki beberapa koleksi unggulan, tetapi penyampaian informasinya masih kurang. Berbagai macam teknologi telah diciptakan untuk membantu museum dalam penyampaiannya, salah satunya adalah augmented reality.
Teknologi AR pada mobile dapat membantu penyampaian informasi pada museum. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan metode pengumpulan data informasi dari koleksi unggulan Museum Mpu Tantular, dan studi literatur tentang katalog koleksi Museum Mpu Tantular, pendekatan augmented reality, serta pendekatan beta testing untuk memvalidasi fungsi, kompabilitas, dan reabilitas dari aplikasi yang dibuat, sehingga maksud dan tujuan yang disampaikan oleh penulis dapat tersampaikan. Hasil perancangan dari penelitian ini adalah sebuah aplikasi android yang berisikan model 3D beserta konten-konten informasi dari artefak unggulan Museum Mpu Tantular dalam bentuk augmented reality.
Untuk menjalankan aplikasi ini membutuhkan smartphone android dan marker yang tersedia pada area pameran museum. Hasil perancangan ini menghasilkan model 3D dan AR dari artefak Surya Stambha, Garudeya, dan Simphonion. Surya Stambha adalah kapak animisme dari NTB, Garudeya adalah perhiasan emas berukuran besar, Simphonion adalah alat music. Dari segi materi yang disampaikan, aplikasi ini dapat menyampaikan informasinya secara langsung dan stimulan dari museum.
==========================================================================================
The function and benefits of the Mpu Tantular museum are to support education and to preserve the cultural heritage of the community for the purpose of study, research and entertainment. Some museums have no virtual content ready to help visitors, one of which is the Mpu Tantular Museum. Mpu Tantular Museum is a national museum managed by the Ministry of Culture and Tourism, this museum has several excellent collections, but the information is still lacking. Various kinds of technology have been created to help the museum in its delivery, one of which is augmented reality.
AR technology on mobile can help convey information to the museum. The method used in this study is to use information data collection methods from the superior collection of the Mpu Tantular Museum, and literature studies on the Mpu Tantular Museum collection catalog, augmented reality approach, and beta testing approach to validate the functions, compatibility, and reliability of the applications made, so that the purposes and objectives conveyed by the author can be conveyed. The design result of this research is an android application containing 3D models along with information content from the superior artifacts of the Mpu Tantular Museum in the form of augmented reality.
To run this application requires an Android smartphone and markers available at the museum exhibition area. The results of this design produce 3D and AR models from the artifacts of Surya Stambha, Garudeya, and Simphonion. Surya Stambha is an animist ax from NTB, Garudeya is a large gold jewelry, Simphonion is a musical instrument. In terms of the material presented, this application can convey information directly and stimulants from the museum.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSDP 006.6 Per p |
Uncontrolled Keywords: | Museum Mpu Tantular, Aplikasi, Augmented Reality, Animasi |
Subjects: | A General Works > AM Museums (General). Collectors and collecting (General) A General Works > AM Museums (General). Collectors and collecting (General) D History General and Old World > DU Oceania (South Seas) Q Science > QA Mathematics > QA76.774.A53 Android |
Divisions: | Faculty of Architecture, Design, and Planning > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Vito Rizky Bambang Permadi |
Date Deposited: | 02 Oct 2020 04:27 |
Last Modified: | 02 Oct 2020 04:27 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/59572 |
Actions (login required)
View Item |