Monitoring dan Identifikasi Kerusakan Secara Realtime pada Motor BLDC dan Baterai Untuk Aplikasi Kendaraan Skuter Listrik

Hardiyanto, Rizal (2019) Monitoring dan Identifikasi Kerusakan Secara Realtime pada Motor BLDC dan Baterai Untuk Aplikasi Kendaraan Skuter Listrik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111440000018-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
07111440000018-Undergraduate_Theses.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Pada saat ini masyarakat sudah mulai beralih pada kendaraan listrik, selain ramah lingkungan juga hemat energi. Pada kendaraan skuter listrik memiliki dua komponen utama yaitu motor BLDC yang berfungsi sebagai penggerak dan bataerai sebagai tempat penyimpanan energi. Oleh karena itu maka sebuah rancangan alat untuk memantau dan mendiagnosa motor tersebut agar tetap bekerja pada performanya, selain itu juga diperlukan alat untuk memantau dan mendiagnosis baterai tersebut. Tujuan dari perancangan alat ini adalah untuk mengoptimalkan penggunaan baterai, memonitoring dan mengidentifikasi gangguan atau kerusakan pada motor BLDC dan baterai yang digunakan pada kendaraana sekuter listrik. Parameter yang digunakan adalah kecepatan, tegangan, arus, suhu dan kapasitas baterai. Selain itu juga untuk mengoptimalkan penggunaan baterai. Semua parameter diolah dengan menggunakan Controller Area Network (CAN) protokol yang nantinya akan ditampilkan dilayar smartphone android yang menampilkan kinerja maupun performa dari parameter tersebut dan memberikan peringatan jika terjadi ganguan maupun kerusakan. Yang pada akhirnya bertujuan untuk support maintenance dari kendaraan tersebut dan memudahkan pengguna mengidentifikasi gangguan maupun kerusakan yang terjadi pada kendaraan skuter listrik.
===============================================================================================
At this time the community has begun to switch to electric vehicles, besides being environmentally friendly and energy efficient. In electric scooter vehicles, there are two main components, namely BLDC motor which functions as a drive and battery as a storage place for energy. Therefore it is a device that can be used to diagnose the motor to keep working, but it is also needed to repair and repair the battery. The purpose of designing this tool is to process the battery, monitor and find out the interference or damage to the BLDC motorbike and the battery which at the same time occurs an electric scooter. The parameters used are speed, voltage, current, temperature and battery capacity. In addition to optimizing battery usage. All parameters are processed using the Controller Area Network (CAN) which will be tracked on an android smartphone that can display performance and parameters from and provide information in the event of interference or damage. Which is ultimately intended to support the maintenance of these vehicles and make it easier for users to find disturbances that fault in electric scooter vehicles.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSE 629.89 Har m-1 2019
Uncontrolled Keywords: Baterai, BLDC, Monitoring
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220 Electric vehicles and their batteries, etc.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL448 Electric motorcycles
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521.3 Automatic Control
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rizal Hardiyanto
Date Deposited: 04 Jun 2021 06:43
Last Modified: 04 Jun 2021 06:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/60360

Actions (login required)

View Item View Item