Pembuatan Plugin Moodle Pengukuran Aspek Kooperatif untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna

Nugroho, Firda Rheinalia (2019) Pembuatan Plugin Moodle Pengukuran Aspek Kooperatif untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111540000011-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111540000011-Undergraduate_Theses.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Sistem e-learning telah digunakan secara luas di dunia, termasuk di Indonesia. Pengukuran efektifitas e-learning dapat dilakukan melalui observasi keterlibatan pelajar dalam e-learning. Di lain pihak, tujuan utama pendidikan di setiap level adalah harus melibatkan pelajar di dalam meaningful learning. Keterlibatan pelajar di dalam meaningful learning terjadi ketika pelajar dapat menciptakan makna. Meaningful learning merupakan suatu proses mengkaitkan informasi baru pada konsep-konsep relevan yang terdapat dalam struktur kognitif seseorang. Struktur kognitif ialah fakta-fakta, konsep-konsep, dan generalisasi-generalisasi yang telah dipelajari dan diingat pelajar. Meaningful learning terjadi ketika pelajar itu aktif, konstruktif, intensional, kooperatif dan bekerja pada tugas autentik.

Oleh karena itu, penambahan plugin untuk penilaian pembelajaran bermakna pada e-learning diperlukan. Dalam tugas akhir ini akan berfokus pada pembuatan plugin untuk aspek kooperatif. Plugin tersebut akan dibangun menggunakan Moodle yang merupakan salah satu aplikasi CMS (Course Management System) berbasis web. Plugin ini dibuat untuk membantu para pengajar dalam melakukan penilaian pada tiap pelajar berdasarkan aktifitas pelajar pada e-learning sehingga penilaian menjadi lebih objektif.

Tujuan dari pengerjaan Tugas Akhir ini adalah membuat plugin Moodle untuk mengukur aspek kooperatif yang mendukung pembelajaran bermakna dan mengukur keterlibatan pelajar dengan pengukuran aspek kooperatif yang mendukung pembelajaran bermakna dalam e-learning.
================================================================================================
The e-learning system has been used widely in the world, including in Indonesia. Measurement of e-learning effectiveness can be done through observation of student involvement in e-learning. On the other hand, the main purpose of education at each level is to involve students in meaningful learning. Student involvement in meaningful learning occurs when students can create meaning. Meaningful learning is a process of linking new information to relevant concepts contained in one's cognitive structure. Cognitive structures are facts, concepts, and generalizations that students have learned and remembered. Meaningful learning occurs when students are active, constructive, intentional, cooperative and work on authentic tasks.

Therefore, the addition of plugins for the assessment of meaningful learning on e-learning is needed. In this final project will focus on making plugins for cooperative aspects. The plugin will be built using Moodle which is one of the web-based CMS (Course Management System) applications. This plugin is created to help instructors in assessing each student based on student activities in e-learning so that the assessment becomes more objective.

The purpose of this Final Project is to create a Moodle plugin to measure cooperative aspects that support meaningful learning and measure student involvement with cooperative aspects of measurement that support meaningful learning in e-learning.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 005.43 Nug p-1 2019
Uncontrolled Keywords: e-learning, plugin, moodle, pembelajaran bermakna, kooperatif
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming.
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Firda Rheinalia Nugroho
Date Deposited: 28 Jun 2021 07:57
Last Modified: 28 Jun 2021 07:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/60562

Actions (login required)

View Item View Item