Perancangan Sistem Hibrid Panel Pv Dan Turbin Angin Interkoneksi Dengan Grid Untuk Memenuhi Kebutuhan Listrik Pada Budidaya Udang Vannamei Di Kecamatan Bayan Kabupaten Lombok Utara Nusa Tenggara Barat

Hermansyah, Birham (2019) Perancangan Sistem Hibrid Panel Pv Dan Turbin Angin Interkoneksi Dengan Grid Untuk Memenuhi Kebutuhan Listrik Pada Budidaya Udang Vannamei Di Kecamatan Bayan Kabupaten Lombok Utara Nusa Tenggara Barat. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211750010011-Master_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211750010011-Master_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Kecamatan bayan di kabupaten Lombok Utara merupakan daerah pengembangan budidaya udang vannamei baik skala besar (tambak) maupun skala kecil (backyard). Dengan memanfaatkan energi surya yang berlimpah serta energi angin dapat menjadi sumber energi listrik alternatif bagi usaha budidaya udang vannamei di lokasi yang belum mendapatkan atau tidak mendapatkan pasokan listrik yang stabil yang mengingat udang vannamei membutuhkan aerasi yang rutin selama 24 jam yang tentunya membutuhkan pasokan listrik yang stabil.
Pada penelitian ini telah dilakukan simulasi bagaimana merancang sebuah sistem hibrid yang terdiri dari panel PV dan turbin angin serta dengan interkoneksi dengan jaringan listrik (PLN) dengan automatic transfer switch sebagai sebuah sumber energi listrik alternatif pada tambak udang vannamei.
Dari hasil simulasi dan rancangan yang dibuat didapatkan jumlah panel PV yang dibutuhkan adalah berjumlah 333 unit dengan total daya yang dihasilkan 72 KW dan dibantu oleh turbin angin berjumlah 50 unit dengan total daya yang dihasilkan 7,5 KW untuk melayani beban kincir air dengan jumlah 60 unit dan peralatan listrik lainnya dengan total daya 69 KW. Jika menggunakan sistem hibrid, Payback Periode akan diperoleh dalam jangka waktu 3,11 tahun dengan NPV sebesar Rp. 30.052.152.697 dengan nilai IRR sebesar 57,3%.
================================================================================================
Bayan sub-district in North Lombok district is an area of development of large-scale (pond) and backyard shrimp farming. By utilizing abundant solar energy and wind energy, it can be an alternative source of electrical energy for vannamei shrimp cultivation in locations that have not yet obtained or have not received a stable electricity supply which remembers vannamei shrimp requiring routine aeration for 24 hours which certainly requires a stable electricity supply .
In this study a simulation has been done on how to design a hybrid system consisting of PV panels and wind turbines and by interconnecting with electricity networks (PLN) with automatic transfer switches as an alternative source of electrical energy in vannamei shrimp ponds.
From the simulation and design results obtained, the number of PV panels needed is 333 units with a total power produced 72 KW and assisted by 50 wind turbines with a total power of 7.5 KW to serve the load of 60 units of waterwheel and other electrical equipment with a total power of 69 KW. If using a hybrid system, Payback Period will be obtained within 3.11 years with an NPV of Rp. 30.052.152,697 with an IRR value of 57.3%.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RTSP 621.312 1 Her p-1 2019
Uncontrolled Keywords: Energi Surya, Energi Angin, Sistem Hibrid, Panel PV, Turbin angin, Automatic transfer switch
Subjects: S Agriculture > SH Aquaculture. Fisheries. Angling
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ810.5 Solar energy
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ820 Wind power
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1322.6 Electric power-plants
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2861 Electric relays
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL221.5 Hybrid Vehicles. Hybrid cars
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36101-(S2) Master Thesis
Depositing User: birham hermansyah
Date Deposited: 05 Aug 2021 15:55
Last Modified: 05 Aug 2021 15:55
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/60918

Actions (login required)

View Item View Item