Analisis Pola Operasi dan Perancangan Kapal Layanan Publik Untuk Daerah Kepulauan: Studi Kasus Kepulauan Seribu

Wangsit, Buyung Waskita (2019) Analisis Pola Operasi dan Perancangan Kapal Layanan Publik Untuk Daerah Kepulauan: Studi Kasus Kepulauan Seribu. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04411440000021-Undergraduate_Theses.pdf] Text
04411440000021-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Layanan publik merupakan kebutuhan bagi masyarakat termasuk untuk yang tinggal di kawasan Kepulauan Seribu. Frekuensi layanan yang hanya seminggu sekali menyebabkan masyarakat tetap harus menyeberang ke Jakarta. Hal ini pada akhirnya mengakibatkan masyarakat membayar biaya lebih untuk mendapatkan layanan. Tugas Akhir ini bertujuan untuk merencanakan pola operasi kapal layanan publik di Kepulauan Seribu dengan menggunakan metode optimasi untuk mendapatkan ukuran kapal yang sesuai, dengan memperhatikan minimum total cost. Jenis rute yang dianalisis adalah port to port dan multiport dengan 6 skenario pola operasi. Kapal yang terpilih adalah yang beroperasi dari Pelabuhan Sunda Kelapa menuju Pulau Untung Jawa, kemudian secara berturut-turut menuju Pulau Lancang, Pulau Pari, Pulau Payung, Pulau Pramuka, Pulau Tidung, Pulau Panggang, Pulau Kelapa, Pulau Kelapa Dua, Pulau Harapan, dan Pulau Sebira. Kapal ini memiliki ukuran utama sebagai berikut, Lpp: 25,58 m, B: 6,86 m, H: 2,74 m dan T: 1,37 dengan total cost sebesar Rp.2.497 juta/tahun.
================================================================================================
Public services are important for every people including those living in the Kepulauan Seribu. Frequency of services is very small, for example once a week, causing people to Jakarta. This resulted in more spending of the people to use the service. This Final Project aims to plan the operation pattern of public service vessel for Kepulauan Seribu by using optimization method to obtain the appropriate size of the vessel, by taking into account the minimum total cost. Routes to be analyzed are of port to port and multiport with 6 operating pattern scenarios. The selected vessel operating from Sunda Kelapa Port to Java Untung Island, then respectively to Lancang Island, Pari Island, Payung Island, Pramuka Island, Tidung Island, Panggang Island, Kelapa Island, Kelapa Dua Island, Harapan Island and Sebira Island. This vessel has the following main sizes, Lpp: 25.58 m, B: 6.86 m, H: 2.74 m and T: 1.37 with a total cost of IDR.2,497 million/year.
Keywords: multiport, minimum total cost, optimization, optimum route

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSTrL 658.788 2 Wan a-1 2019
Uncontrolled Keywords: multiport, minimum total cost, optimasi, rute optimum
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE336.R68 Route choice
Q Science > QA Mathematics > QA402.6 Transportation problems (Programming)
T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T57.6 Operations research--Mathematics. Goal programming
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Buyung Waskita Wangsit
Date Deposited: 01 Oct 2021 02:37
Last Modified: 01 Oct 2021 02:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61239

Actions (login required)

View Item View Item