Rahardjo, Adrian Kusuma (2019) Pengembangan Perangkat Pendeteksi Kelelahan Berbasis IR-UWB dan Sensor Optik pada Pengemudi. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
07211440000031-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (15MB) | Request a copy |
Abstract
Kelelahan merupakan salah satu penyebab kecelakaan terbesar saat berkendara. Untuk itu pada tugas akhir ini dilakukan pengembangan perangkat pendeteksi kelelahan pada pengemudi. Perangkat ini terdiri dari IR-UWB (XeThru X2M200) yang berfungsi untuk mendeteksi gelombang pernafasan dan sensor optik (Mi Band 2) yangberfungsi untuk mendeteksi detak jantung pengemudi. Hasil deteksi gelombang pernafasan dan detak jantung akan diolah menggunakan single board computer dan ditampilkan pada monitor. Penyimpanan awal akan dilakukan pada penyimpanan lokal kemudian akan dilanjutkan menuju penyimpanan awan. Penggunaan penyimpanan awan akan mempermudah dalam penyimpanan data sehingga memudahkan pemantauan secara daring. Proses pengambilan data pengemudi berlangsung pada siang hari dan menggunakan mobil pribadi dalam kondisi jalan normal. Hasil pengambilan data dan pengujian perangkat akan memberikan peringatan pada pengemudi dalam bentuk getaran yang berasal dari Mi Band 2. Getaran terjadi jika nilai detak jantung kurang dari 60 BPM dan nilai respirasi kurang dari 12 RPM. Tingkat keakurasian masing-masing sensor dalam proses pengambilan data sebesar 98% untuk sensor optik dan 94% untuk sensor IR-UWB.
================================================================================================
Fatigue is one of the biggest causes of accidents when driving. The-
refore, in this final project the development of a fatigue detection
device for the driver is carried out. This device consists of an IR-
UWB (XeThru X2M200) which serves to detect respiratory waves
and optical sensors (Mi Band 2) which serves to detect the driver’s
heartbeat. The results of respiratory wave detection and heart rate
will be processed using a single board computer and displayed on
the monitor. Initial storage will be carried out on local storage then
will proceed to cloud storage. The use of cloud storage will make
data storage easier, making it easier to monitor online. The driver’s
data retrieval process takes place during the day and uses a private
car under normal road conditions. The results of data retrieval and
testing of the device will give a warning to the driver in the form
of vibrations originating from Mi Band 2. Vibration occurs if the
heart rate is less than 60 BPM and the respiration value is less than
12 RPM. The accuracy of each sensor in the data collection process
is 98 % for optical sensors and 94 % for IR-UWB sensors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSKom 621.382 2 Rah p-1 2019 |
Uncontrolled Keywords: | IR-UWB, Optic Sensor, Fatigue, Driver |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC386.5 Electroencephalography. T Technology > T Technology (General) T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5102.9 Signal processing. |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Adrian Kusuma Rahardjo |
Date Deposited: | 24 Nov 2021 04:52 |
Last Modified: | 24 Nov 2021 04:52 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/61626 |
Actions (login required)
View Item |