Analisa Gangguan Harmonisa Pada Sistem Kelistrikan Kapal AHTS BNI CASTOR Saat Dynamic Positioning Berbasis Skala Laboratorium

Saputra, Candra Hasan (2019) Analisa Gangguan Harmonisa Pada Sistem Kelistrikan Kapal AHTS BNI CASTOR Saat Dynamic Positioning Berbasis Skala Laboratorium. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211340000051_Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04211340000051_Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Sistem dynamic positioning memiliki kemampuan untuk dapat mempertahankan posisinya secara dinamis. Sistem ini berada di Kapal untuk membantu kapal tetap mempertahankan posisinya secara dinamis. Berdasarkan tenaga penggeraknya, terdapat 2 jenis Thruster yang terdapat pada kapal tipe ini yakni penggerak mekanis dan elektris. Pada penggerak elektris, thruster digerakkan oleh motor listrik yang disuplai oleh generator. Kapal dengan sistem dynamic positioning ini harus memiliki tingkat kehandalan yang tinggi untuk mencegah terjadinya kegagalan sistem yang dapat mengakibatkan kegagalan operasi lepas pantai. Selain itu pada sistem dynamic positioning ini juga terdapat VFD atau Variable Frequency Drive untuk mengatur kecepatan dari motor thruster elektrik. Penggunaan komponen VFD pada sistem dapat menimbulkan adanya gangguan. Gangguan tersebut salah satunya adalah harmonisa.
Harmonisa adalah gangguan yang terjadi dalam sistem distribusi tenaga listrik yang disebabkan adanya distorsi gelombang arus dan tegangan (Zulkarnain, 2000). Distorsi gelombang arus dan tegangan ini disebabkan adanya pembentukan gelombang-gelombang dengan frekuensi kelipatan bulat dari frekuensi fundamentalnya. Umumnya frekuensi harmonisa adalah perkalian integral (3, 5, 7, 11, 13, 15, dst.) dari fundamental (supply) frekuensi. Sumber utama harmonik dalam sistem tenaga listrik adalah beban non linear, beban non-linear adalah beban yang menarik gelombang arus tidak sinusoidal pada saat dicatu oleh sumber tegangan sinusoidal. Inverter merupakan salah satu sumber harmonik, apabila terdapat arus yang terdistorsi akibat adanya beban non-linear maka jatuh tegangan di saluran juga terdistorsi sehingga terjadi perambatan harmonik dalam sastem tenaga listrik yang dapat mengganggu unjuk kerja . Pada penulisan ini dilakukan analisa terhadap gangguan harmonisa yang timbul akibat pengoperasian 2 unit bow thruster pada kapal AHTS BNI Castor dengan melakukan pengamatan dengan skala laboratorium pada 4 skenario yang telah dibuat dan hampir dari seluruh data yang diambil mengalami gangguan harmonisa melebihi standar IEEE dan ABS.
================================================================================================
Dynamic positioning systems have the ability to maintain their position dynamically. This system is onboard to help the ship maintain its position dynamically. Based on the driving force, there are 2 types of Thruster on this type of vessel, namely mechanical and electrical drives. In an electric drive, the thruster is driven by an electric motor supplied by the generator. Ships with dynamic positioning systems must have a high level of reliability to prevent system failure that can lead to failure of offshore operations. In addition to this dynamic positioning system there is also a VFD or Variable Frequency Drive to regulate the speed of an electric thruster motor. The use of VFD components in the system can cause interference. One of the disturbances is harmonics.
Harmonics is a disturbance that occurs in an electric power distribution system caused by current and voltage wave distortions (Zulkarnain, 2000). This distortion of current and voltage waves is caused by the formation of waves with a frequency of round multiples of the fundamental frequency. Generally the harmonic frequency is integral multiplication (3, 5, 7, 11, 13, 15, etc.) of the frequency (supply). The main source of harmonics in an electric power system is a non-linear load, a non-linear load is a load that draws a non-sinusoidal current wave when it is supplied by a sinusoidal voltage source. The inverter is one of the harmonic sources, if there is a distorted current due to a non-linear load, the voltage drop in the channel is also distorted so that harmonic propagation occurs in the electric power system which can interfere with performance. At this writing an analysis of harmonic disturbances arising from the operation of 2 units of bow thruster on AHTS BNI Castor by conducting laboratory-scale observations on 4 scenarios that have been made and almost all of the data taken experiencing harmonic disturbances exceed the IEEE and ABS standards.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.850 3 Sap a-1 2019
Uncontrolled Keywords: dynamic positinoing system, Nilai Distorsi Harmonisa
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1010 Electric power system stability. Electric filters, Passive.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK3226 Transients (Electricity). Electric power systems. Harmonics (Electric waves).
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL445.M369 Motorcycles--Electric equipment--Maintenance and repair.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Candra Hasan Saputra
Date Deposited: 09 Dec 2021 02:28
Last Modified: 18 Nov 2024 03:47
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61801

Actions (login required)

View Item View Item