Desain Perangkat Dapur untuk Tunanetra dengan Konsep Kognitif dan Inklusif

Islamy, Desi Putri (2019) Desain Perangkat Dapur untuk Tunanetra dengan Konsep Kognitif dan Inklusif. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311440000024_Undergraduate_Theses.pdf] Text
08311440000024_Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2022.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Inklusif merupakan salah satu solusi sebagai pendekatan untuk mengembangkan lingkungan yang mengikutsertakan berbagai latar belakang tanpa terkecuali, salah satunya Tunanetra. Tunanetra dituntut untuk menggunakan produk yang digunakan oleh orang dengan penglihatan normal dalam kesehariannya, seperti aktivitas memasak. Aktivitas memasak ini rawan kecelakaan, seperti aktivitas yang berhubungan dengan air panas. Salah ukuran takar juga sering terjadi dalam aktifitas memasak. Perancangan diawali dengan interview pada dua lembaga tunanetra, dua organisasi tunanetra , serta dua orang tunanetra di Surabaya. Selanjutnya dilakukan metode shadowing dengan seorang tunanetra serta lembaga tunanetra pada kegiatan tata boga di Yayasan Penyandang Anak Buta. Peralatan memasak dengan konsep inklusif menjadi solusi bagi tunanetra yang masih ragu dalam memasak, sekaligus memudahkan aktivitas tunanetra yang sudah terbiasa memasak, juga dapat digunakan oleh semua kalangan. Inovasi pada perancangan ini adalah sarana memasak yang memudahkan mengukur batas air, menakar bahan masak kering maupun cair. ================================================================================================
Inclusive is one approach to developing an environment that includes various backgrounds without exception, one of them is blind. Blind people are required to use products same as people with normal vision in their daily life, such as cooking. Cooking activities are prone to accidents, among others related to hot water. The design begins with an interview on two blind institutions, two blind organizations, and a blind person in Surabaya. Furthermore, shadowing method was done with blind people and institution on culinary activity at Yayasan Penyandang Anak Buta. Cooking equipment with the concept of inclusive be a solution for the blind who are still hesitant in cooking, as well as facilitate the blind who are used to cooking, and also accessible to all circles. In the construction used is the measurement when pouring the water to the glass, for measurement cooking materials both of powder and liquid materials.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSDP 747.757 Isl k-1 2019
Uncontrolled Keywords: Peralatan Dapur, Disabililtas Tunanetra, Inklusif Desain
Subjects: T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Desi Putri Islamy
Date Deposited: 18 Jan 2022 07:23
Last Modified: 18 Jan 2022 08:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62085

Actions (login required)

View Item View Item