Perancangan Komik Edukasi Industri Petrokimia sebagai Media Pengantar untuk Pelajar SMA

Paramitha, Galuh Natya (2019) Perancangan Komik Edukasi Industri Petrokimia sebagai Media Pengantar untuk Pelajar SMA. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311340000180-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311340000180-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2022.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Petrokimia adalah cabang industri yang bergerak pada pengolahan bahan kimia dengan menggunakan bahan baku dari hasil dari proses pengolahan minyak bumi dan gas bumi. Hasil pengolahan produk petrokimia sering ditemukan dalam kehidupan sehari-hari, misalnya plastik, pupuk, serat pakaian, alat kosmetik, bahan pelarut, cat, lilin, karet nilon, bahan peledak dan masih banyak lagi. Ilmu ini termasuk dalam salah satu mata perkuliahan Pengantar Industri Kimia di jurusan Teknik Kimia ITS. Padahal dalam kehidupan sehari-hari, produk petrokimia sering digunakan oleh remaja sehingga perlu ditumbuhkan kesadaran dan pengetahuan dasar seputar petrokimia. Salah satu cara adalah dengan menggunakan media pengantar yang mendukung dan sesuai dengan target pembaca. Sayang sekali media yang ada saat ini lebih banyak membahas petrokimia secara spesifik, sehingga sulit dipahami oleh pembaca yang awam petrokimia dan hanya ingin tahu bagaimana proses pembuatan bahan-bahan petrokimia secara umum. Oleh karena itu, perlu adanya media pengantar yang dapat menjelaskan petrokimia secara umum, ringkas dan menarik agar pembaca tertarik dengan petrokimia dan sadar dengan penggunaan produk petrokimia dalam kehidupan sehari-hari.
Materi petrokimia disesuaikan dengan pemahaman target pembaca, yaitu remaja berusia 16-18 tahun karena pada usia tersebut umumnya remaja sudah mengenal ilmu kimia dasar di bangku SMA. Media pengantar ini rencananya akan menjelaskan tentang proses petrokimia secara logis dan akurat, namun menggunakan pendekatan berupa bahasa dan visual agar lebih mudah dipahami. Berdasarkan elemen-elemen yang telah disebutkan, maka komik menjadi media pengantar yang tepat untuk perancangan ini. Metode yang digunakan dalam perancangan ini adalah studi literatur petrokimia, depth interview dosen petrokimia, kuesioner pelajar SMA, depth interview komikus, studi eksisting komik edukasi dan studi literatur komik.
Hasil perancangan ini diharapkan dapat menyampaikan materi petrokimia dengan akurat, ringkas dan menarik agar lebih mudah dipahami oleh pelajar SMA.
================================================================================================
Petrochemical is a branch of industry engaged in the processing of chemicals by using raw materials from the results of the processing of petroleum and natural gas. The results of processing petrochemical products are often found in everyday life, such as plastics, fertilizers, clothing fibers, cosmetic tools, solvents, paints, waxes, nylon rubber, explosives and much more. This knowledge is included in one of the subjects of Introduction to Chemical Industry in the Department of Chemical Engineering ITS. Nowadays, petrochemical products are often used by teenagers so they need to have some awareness and basic knowledge about petrochemicals. One way is to use introduction media that supports and fits the target audience. Too bad that the current media mostly explains about advanced petrochemicals, which is difficult for readers who are unfamiliar with petrochemicals and readers who only wants to understand petrochemical in general. Therefore, there is a need for introductory media that can explain petrochemicals in general, concise and interesting so that readers are interested in petrochemicals will be aware of the use of petrochemical products in everyday life.
Petrochemical material is adjusted to the understanding of the target audience, which is teenager of age 16-18 years because at that age most teenager already know basic chemistry in high school. The introductory media plan is to explain the petrochemical process logically and accurately, but use an approach in the form of language and visuals to be more easily understood. Based on the elements that have been mentioned, comics become the appropriate medium for the design. The method used in this design is the study of petrochemical literature, depth interviews of petrochemical lecturers, high school student questionnaires, depth of comic interviewers, existing studies of educational comics and studies of comic literature.
The results of this design are expected to explain petrochemical material accurately, concisely and attractively so that it is more easily understood by high school students.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSDP 741.5 Par p-1 2019
Uncontrolled Keywords: petrokimia, pelajar SMA, komik edukasi
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NE Print media
Q Science > QD Chemistry
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z278 Books
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Galuh Natya Paramitha
Date Deposited: 26 Jan 2022 03:04
Last Modified: 26 Jan 2022 03:04
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62100

Actions (login required)

View Item View Item