Metode Pelaksanaan Bangunan Pengambilan (Intake) Pada Bendungan Tugu Trenggalek, Jawa Timur

Pratama, Ilham (2019) Metode Pelaksanaan Bangunan Pengambilan (Intake) Pada Bendungan Tugu Trenggalek, Jawa Timur. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10111500000067 -NonDegree.pdf] Text
10111500000067 -NonDegree.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Proyek Pembangunan Bendungan Tugu Trenggalek, Jawa Timur yang terletak di Sungai Keser Desa Nglinggis Kecamatan Tugu Kabupaten Trenggalek mempunyai Daerah Aliran Sungai (DAS) seluas 43,6 km2. Pembangunan Bendungan Tugu diharapkan mampu menyediakan air irigasi untuk sawah penduduk seluas 4.203 Ha yang meliputi wilayah Kecamatan Tugu, Kecamatan Karangan, Kecamatan Pogalan, Kecamatan Gandusari, dan Kecamatan Durenan serta bertujuan untuk mengembangkan areal irigasi dan meningkatkan intensitas tanam dari areal irigasi yang telah ada.
Maka dari itu dengan penulisan tugas akhir ini saya akan membahas metode pelaksanaan bangunan pengambilan (Intake) pada Bendungan Tugu untuk di evaluasi kembali. Bangunan pengambilan direncanakan berbentuk tower tenggelam (submersible tower) persegi empat. Saluran pengambilan ini untuk mensuplai air baku bagi keperluan irigasi, dimana sebagian dari air irigasi ini dipakai untuk membangkitkan tenaga listrik. Untuk itu diperlukan adanya suatu bangunan yang digunakan sebagai tempat operasional dari pengoperasian waduk dan perawatan peralatan mekanikal, peralatan mekanikal dari Intake yaitu bangunan irigasi dan power house sebagai tempat turbin dari fungsi PLTM. Kedua bangunan tersebut memanfaatkan struktur konduit. Dan ruang operasional dari peralatan irigasi dijadikan satu bangunan dengan ruang operasional dari power house, hal ini dimaksud untuk mengefisienkan area yang ada
================================================================================================
Tugu Trenggalek Dam Construction Project, East Java, located in Keser River Nglinggis Village Tugu District Trenggalek Regency has 43.6 km2 of watershed (DAS). The construction of Tugu Dam is expected to be able to provide irrigation water for rice fields of 4,203 hectares covering Tugu sub-district, Karangan sub-district, Pogalan district, Gandusari district and Durenan subdistrict and aiming to develop irrigation area and increase the intensity of planting from existing irrigation area.
Therefore with this thesis writing I will discuss the method of execution of building taking (Intake) on Tugu Dam to be re-evaluated. The retrieval building is planned to be a submersible tower. This retrieval channel to supply raw water for irrigation purposes, where part of the irrigation water is used to generate electricity. Therefore, a building which is used as operational place of operation of reservoir and maintenance of mechanical equipment, mechanical equipment from Intake is irrigation building and power house as turbine place from PLTM function. Both buildings utilize the conduit structure. And the operational space of irrigation equipment is made into one building with the operational space of the power house, it is intended to streamline the existing area.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIS 627.8 Pra m-1 2019
Uncontrolled Keywords: Intake, Submersible Tower, Power House
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA681 Concrete construction
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC167 Dams, reservoirs
Divisions: Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4)
Depositing User: Ilham Pratama
Date Deposited: 07 Mar 2022 07:49
Last Modified: 07 Mar 2022 07:49
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62180

Actions (login required)

View Item View Item