Studi Kelayakan Jaringan Jalan Raya Akibat Adanya Trem Kota Surabaya (segmen 1 Joyoboyo-Basuki Rahmat)

Wijaya, Gordon Surya (2015) Studi Kelayakan Jaringan Jalan Raya Akibat Adanya Trem Kota Surabaya (segmen 1 Joyoboyo-Basuki Rahmat). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
3111106014-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview
[img]
Preview
Text
3111106014-Presentation.pdf - Presentation

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
3111106014-Paper.pdf - Published Version

Download (518kB) | Preview

Abstract

Perkembangan suatu wilayah yang pesat membawa konsekwensi tertentu, terutama terhadap penyediaan sarana dan prasarana transportasi.Surabaya sebagai Kota terpadat ke 2 di Indonesia mengalami perkembangan yang lumayan signifikan. Bisa dilihat dari pertumbuhan ekonomi yang naik 0.43%dari 7.09% menjadi 7.52% pada tahun 2011(Surabaya.go.id , RPJMD kota Surabaya tahun 2010- 2015). Kenaikan pertumbuhan ekonomi berimbas dengan kemampuan daya beli masyarakat yang ikut naik, sehingga makin bertambah pula kendaran-kendaraan pribadi yang melintas di Kota Surabaya. Hal ini menyebabkan bertambahnya volume kendaraan yang nantinya akan menimbulkan kemacetan, Maka dari itu perlu peningkatan sarana dan prasarana transportasi yang lebih memadai. Dampak jalan Trem terhadap jalan raya yang dilaluinya adalah pengurangan lajur jalan yang sebagian digunakan sebagai jalur Trem. Hal ini diperkirakan akan menambah derajat kejenuhan yang terjadi pada Jalan sepanjang Jalan Raya Darmo – Basuki rahmat apabila tidak adanya perpindahan moda dari kendaran pribadi ke angkutan massal, Oleh karena itu dilakukan probabilitas perpindahan dari ii penggunaan kendaraan pribadi ke angkutan massal sebesar 20%. Studi kelayakan ini menggunakan analisa penghematan nilai waktu dan perhitungan BOK. Analisa ini bertujuan untuk membandingkan antara manfaat yang akan didapatkan dengan setelah ada nya jaringan jalan trem. Nilai saving yg di dapat dari BOK sebesar Rp. 1.158.109.596.238,25 dan nilai waktu sebesar Rp. 2.691.407.516.700,55 Maka total benefit yang di dapat sebesar Rp. 3.849.517.112..938,80 Dengan Hasil NPV = Rp 1.227.724.052.625 > 0 Hasil BCR = 1,468 > 1 Sehingga pembangunan jalan trem segmen 1 joyoboyo – basuki rahmat dinyatakan layak. ========== The rapid development of a region, bring certain consequences, mainly on the provision of transport facilities and infrastructure.Surabaya as the second most populous city in indonesia experienced a significant growth.It can be seen from economic growth that rose from 0.49% from 7.09% to 7,52% in 2011.The increase in economic growth affect the purchasing power of the people.So the result is there is an increase in private vehicles that passing in Surabaya city. This will increase the volume of vehicles that will cause congestion.Therefore it is necessary to increase transportation infrastructure more adequate. The impact of the tram on the highway that passes is a reduction in a part of road lane that used as a tram lane.This is expected to increase the degree of saturation that occurs on the Darmo – Basuki Rahmat highway if there is no modal transfer form private vehicles to mass transit. Therefore there is probability displacement of private vehicles users to mass transit by 20%. This feasibility study using the analysis of the value of time savings and calculation of vehicle operation costs. This analysis aimed to compare the benfits to be obtained after the tram road network.The saving value obtained from the vehicle iv operation cost by Rp. 1,158,109,596,238.25 and value of time by Rp. 2,691,407,516,700.55 Total benefits obtained by Rp. 3,849,517,112,938.90 NPV result = Rp. 1,227,724,052.625 > 0 BCR result = 1.468 > 1 So the tram road construction segment 1 Joyoboyo – Basuki Rahmat Highway declared economically viable.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSS 625.7 Wij s
Uncontrolled Keywords: Trem, Segmen 1 Joyoboyo – Basuki Rahmat studi kelayakan, BOK
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA169 Reliability (Engineering)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 29 Mar 2019 03:58
Last Modified: 29 Mar 2019 03:58
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62639

Actions (login required)

View Item View Item