Perencanaan Geometrik Jalan Rel Socah – Sampang

Hazubi, Shara (2015) Perencanaan Geometrik Jalan Rel Socah – Sampang. Undergraduate thesis, Institut Technology Sepuluh Nopember.

[img] Text
3111100092-Undergraduate Thesis.pdf - Published Version

Download (5MB)

Abstract

Pemerintah dalam Rencana Induk Perkeretaapian Nasional (RIPNas) berupaya untuk mengembangkan moda transportasi kereta api. Transportasi kereta api ini diharapkan menjadi penggerak utama dalam perekonomian nasional. Ditargetkan pada tahun 2030, jaringan rel di Indonesia tersebar di seluruh pulau besar di Indonesia. Salah satu pulau yang ditargetkan memiliki jaringan rel yaitu Pulau Madura. Salah satu jalur yang akan beroperasi nantinya di Pulau Madura adalah jalur Socah – Sampang. Jalur ini memiliki potensi yang tinggi, karena nantinya akan beroperasi pelabuhan peti kemas internasional di Socah. Metode yang digunakan dalam menyelesaikan permasalahan adalah mengumpulkan data sekunder, menentukan rute terbaik dari beberapa alternatif rute, membuat gambar geometrik dari rute yang terpilih dan membuat rancana anggaran biaya (RAB). Dalam tugas akhir ini, direncanakan jalan rel dengan panjang sekitar 67 km dengan lima stasiun kereta api. Jalur yang digunakan merupakan jalur ganda (double track) dengan kecepatan rencana 120 km/jam dan jari-jari minimum sebesar 780 m. Total biaya yang dibutuhkan dalam pembangunan jalan rel ini sebesar Rp 1.081.898.010.000,-. ====================================================================================================== Government in the regulation of “Rencana Induk Perkeretaapian Nasional (RIPNas)” trying to develop mods rail transport. This mods of transportation is expected to be main driving force in the national economy. Targeted by 2030, Indonesia’s rail network spread across the big island in Indonesia..One of the island’s rail network has targeted the island of Madura. One of the lines that will be in operation later in Madura is Socah – Sampang. This line has a high potensial, because later will operate Internasional port in Socah. The methods used in solving the problem is collecting the secondary data, determining the best route of some alternative routes, creating geometric of the selected routes and create the cost budget plan. In this final project, the planning of new railway lines is about 67 km with five train stations. Track which is used is double track with planned speed of 120 km/h and minimum radius as big as 780 m. Total budget needed in the construction of the new railway line is Rp 1.081.898.010.000,-.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSS 625.1 Haz p
Uncontrolled Keywords: Trase Jalan Rel, RIPNas, Jalan Rel Socah - Sampang
Subjects: T Technology > TF Railroad engineering and operation
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 23 Apr 2019 05:35
Last Modified: 23 Apr 2019 05:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62804

Actions (login required)

View Item View Item