Perancangan media edukasi pemakaian alat pemadam api dengan teknologi augmented reality

Admaja, Pamungkas Dwi (2015) Perancangan media edukasi pemakaian alat pemadam api dengan teknologi augmented reality. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of undergraduated thesis.pdf]
Preview
Text
undergraduated thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Pemahaman tentang pemakaian alat pemadam api merupakan salah satu cara untuk mengurangi bahaya kebakaran. Dengan memahami pemakaian alat pemadam api, masyarakat dapat membantu untuk mencegah terjadinya kebakaran yang besar. Sehingga sudah sepatutnya pemahaman tentang pemakaian alat pemadam api ada pada masyarakat secara luas. Namun pada kenyataannya, masih banyak masyarakat yang belum memahami pemakaian alat pemadam api secara benar. Penelitian ini merancang sebuah media edukasi yang bertujuan sebagai media pembelajaran mengenai prosedur dalam pemakaian alat pemadam api. Terdapat beberapa tahapan dalam penelitian ini, diantaranya adalah identifikasi aspek edukasi dalam pelatihan pemakaian alat pemadam api, perancangan dan pembangunan media edukasi, dan pengujian usabilitas kepada 57 responden yang bekerja di tempat yang berpotensi terjadi kebakaran. Hasil dari penelitian ini berupa media edukasi virtual berbasis augmented reality yang dapat menjelaskan prosedur pemakaian alat pemadam api. Dalam media edukasi ini digunakan objek virtual dan marker sebagai media untuk menunjukkan prosedur pemakaian alat pemadam api, dimana antara marker yang satu dengan yang lain menunjukkan objek virtual yang berbeda. Pada alat pemadam api ringan CO2 (APAR CO2) terdapat 5 marker dan pada hydrant gedung terdapat 7 marker. Dari uji usabilitas yang telah dilakukan, ditemukan empat dari dua belas parameter yang perlu diperbaiki, yaitu marker menampilkan objek virtual dengan baik (4,3), pengguna memahami prosedur pemakaian alat pemadam api (4,3), tulisan penjelas di setiap objek virtual mudah dibaca (4,3), dan panduan penggunaan media edukasi mudah dipahami (4,3). Data responden menunjukkan terjadi peningkatan sebesar 92,86% jumlah responden yang memahami prosedur pemakaian alat pemadam api setelah penggunaan media edukasi.
=============================================================================================================================
The understanding on how to use fire extinguisher (APAR and fire hydrant) is one way to reduce the impact of fire hazard. By understanding how to use the fire extinguisher, people can prevent the posibility of dangerous fire to happen. Therefore, robust understanding on how to utilize fire extinguisher has become a critical aspect that people should master. This research proposes a design of a media to educate people in utilizing the fire extinguisher based on the right procedure. There are several stages in this research, they are educational aspect identification in fire extinguisher training, designing and constructing the educational media, and usability test toward 57 respondents working in places where possibility of fire to happen is high. The result of this research is the virtual educational media based on augmented reality which could explain how to use the fire extinguisher. This educational media utilizes virtual object and marker as media to demonstrate the procedure to use fire extinguisher. The marker could show distinctive virtual object differently. The APAR CO2 and hydrant have 5 markers and 7 markers respectively. Based on the previous usability test, there are 4 out of 12 parameters that require improvement, they are small error in demonstrating the virtual object on each marker (4,3), the user can understand the procedure to use fire extinguisher (4,3), easy to understand text information (4,3), and easy to understand the guide of educational media. The data shows that there is increasing number of respondents that can utilize the fire extinguisher which reaches 92,86%.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSI 006.6 Adm p
Uncontrolled Keywords: Alat pemadam api, augmented reality, objek virtual, usabilitas.
Subjects: S Agriculture > SD Forestry > SD387.F52 Fire management
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Taufiq Rahmanu
Date Deposited: 25 Apr 2019 07:19
Last Modified: 01 Mar 2024 06:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62855

Actions (login required)

View Item View Item