Pembuatan Plugin Moodle Pengukuran Aspek Konstruktif untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna (Meaningful Learning)

Febrianca, Astrid (2019) Pembuatan Plugin Moodle Pengukuran Aspek Konstruktif untuk Mendukung Pembelajaran Bermakna (Meaningful Learning). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111540000162-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
05111540000162-Undergraduate_Theses.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Moodle merupakan sebuah sistem e-learning yang telah digunakan secara luas pada saat ini. Melalui Moodle, pelajar tidak hanya dapat mengamati uraian materi yang diberikan tetapi juga dapat berinteraksi dengan materi tersebut dan berinteraksi dengan pelajar lain mengenai materi yang dibahas. Moodle juga menyediakan banyak aktivitas yang dapat digunakan oleh pengajar dan pelajar, yaitu assignment, blog, chat, choice, courses, feedback, forum, glossary, lesson, quiz, survey, wiki dan workshop. Melalui aktivitas tersebut, Tenriawaru telah melakukan penelitian untuk mengembangkan sebuah model pengukuran meaningful learning berdasarkan semantik aktivitas pelajar dalam lingkungan e-learning. Meaningful learning terbagi menjadi lima aspek, yakni aktif, autentik, konstruktif, koperatif, dan intensional. Pada tugas akhir ini berfokus pada aspek konstruktif. Pada aspek konstruktif, pelajar harus bisa mengartikulasikan apa yang telah mereka capai. Umumnya, pelajar konstruktif memiliki sifat artikulatif dan reflektif. Tujuan dari tugas akhir ini adalah membangun sebuah plugin yang mampu mengukur keterlibatan pelajar dalam aspek konstruktif berdasarkan model pengukuran mearningful learning yang telah dikembangkan oleh Andi Tenriawaru. Plugin ini akan dibangun pada Moodle dengan tipe plugin report. Sehingga pengajar dapat memanfaatkan plugin tersebut dalam melihat tingkat keterlibatan pelajar terhadap aspek konstruktif beserta tren atau grafik kemajuan studi pelajar.
=================================================================================================================================
Moodle is an e-learning system that has been used widely at this time. Through Moodle, students can not only observe the description of the material, but they also can interact with the material and other students about the material discussed. Moodle also provides many activities that can be used by teachers and students, namely assignment, blog, chat, choice, course, feedback, forum, glossary, lesson, quiz, survey, wiki and workshop. Through these activities, Andi Teriawaru conducted research to develop a model of measuring meaningful learning based on the semantics of student activity in the e-learning environment. Meaningful learning is divided into five aspects, namely active, authentic, constructive, cooperative, and intentional. One aspect that will be discussed in this final project is constructive aspects. In constructive aspects, students must be able to articulate what they have achieved. Generally, constructive students have an articulate and reflective nature. The purpose of this final project is to build a plugin that is able o measure student involvement in constructive aspects based on the mearningful learning measurement model develop by Andi Tenriawaru. This plugin will be built on Moodle with the plugin report type. So that the teacher can use this plugin to see the level of student involvement in constructive aspects and trends or graph of student progress studies.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSIf 005.43 Feb p-1 2019
Uncontrolled Keywords: Aspek Konstruktif, E-Learning, Moodle, Pembelajaran Bermakna, Plugin Report.
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Astrid Febrianca
Date Deposited: 04 Dec 2024 03:10
Last Modified: 04 Dec 2024 03:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/64474

Actions (login required)

View Item View Item