Perencanaan Perkerasan dan Geometri Runway 3 Bandara Internasional Soekarno-Hatta dengan Pesawat Rencana Airbus Beluga XL menggunakan COMFAA dan FAARFIELD

Ramadhani, Riva Rizki (2019) Perencanaan Perkerasan dan Geometri Runway 3 Bandara Internasional Soekarno-Hatta dengan Pesawat Rencana Airbus Beluga XL menggunakan COMFAA dan FAARFIELD. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111745000044-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
03111745000044-Undergraduate_Theses.pdf

Download (19MB) | Preview

Abstract

Pengguna transportasi udara penerbangan komersil di Indonesia semakin meningkat setiap tahunnya, bertolak belakang dengan penerbangan kargo di Indonesia justru semakin melemah. Dengan adanya permasalahan ini penerbangan kargo di Indonesia ingin ditingkatkan, seiring dengan peningkatanya harus diimbangi dengan sarana dalam penerimaan pesawat kargo. Beluga XL merupakan salah satu pesawat kargo terbaru yang dikeluarkan oleh Airbus, maka dari itu Bandara Internasional Soekarno-Hatta sebagai Bandara Internasional paling sibuk di Indonesia harus disiapkan dalam menerima pesawat kargo. Pada penelitian ini dalam merencanakan Panjang runway dilakukan menggunakan metode FAA, Lalu perhitungan Forecasting menggunakan metode regresi untuk mendapatkan kondisi 20 tahun mendatang, untuk perencanaan tebal struktur perkerasan lentur runway bandara menggunakan program bantu yaitu COMFAA dan FAARFIELD sedangkan untuk nilai PCN menggunakan program bantu COMFAA. Program bantu tersebut dikembangkan oleh FAA (Federal Aviation Administration). Hasil analisis perhitungan didapatkan panjang Runway yang dibutuhkan adalah 3000 m, dengan tebal yang dihasilkan FAARFIELD adalah sebesar 754 mm sedangkan dari program bantu COMFAA adalah sebesar 1041 mm, dan nilai PCN yang didapat dari program bantu COMFAA sebesar 81, hal ini menunjukan Runway 3 Bandara Internasional Soekarno-Hatta mampu menerima Airbus Beluga XL.
===============================================================================================================================
Users of commercial aviation air transportation in Indonesia are increasing every year, contrary to cargo flights in Indonesia it is even weaker. With this problem, cargo flights in Indonesia want to be increased, along with the increase must be balanced with the means of delivering cargo aircraft. Beluga XL is one of the newest cargo aircraft issued by Airbus, therefore Soekarno-Hatta International Airport as the busiest International Airport in Indonesia must be prepared in receiving cargo aircraft. In this study, the planning of runway length was carried out using the FAA method. Then Forecasting calculations used the regression method to obtain the conditions for the next 20 years, for planning runway airport flexible pavement structure using auxiliary programs namely COMFAA and FAARFIELD while for PCN values using COMFAA auxiliary programs. The auxiliary program was developed by the FAA (Federal Aviation Administration). The results of the calculation analysis found that the runway length needed is 3000 m, with the thickness produced by FAARFIELD is 754 mm while the COMFAA auxiliary program is 1041 mm, and the PCN value obtained from COMFAA auxiliary program is 81, this shows Runway 3 International Airport Soekarno-Hatta was able to receive Airbus Beluga XL.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Runway, Bandara Soekarno-Hatta, Cargo Aircraft, COMFAA, FAARFIELD.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Riva Rizki Ramadhani
Date Deposited: 12 Jul 2024 06:44
Last Modified: 12 Jul 2024 06:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/64903

Actions (login required)

View Item View Item