Studi Kelayakan Pembangunan Jalan Alternatif Sukorejo-Bumiaji Jawa Timur Ditinjau Dari Segi Lalu Lintas Dan Ekonomi

Putri, Dea Vita Aji Fauzi (2019) Studi Kelayakan Pembangunan Jalan Alternatif Sukorejo-Bumiaji Jawa Timur Ditinjau Dari Segi Lalu Lintas Dan Ekonomi. Other thesis, INSTITUT TEKNOLOGI SEPULUH NOPEMBER.

[thumbnail of 03111745000050-LAPORAN.pdf]
Preview
Text
03111745000050-LAPORAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 03111745000050-LAPORAN.pdf]
Preview
Text
03111745000050-LAPORAN.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 03111745000050-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111745000050-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB)

Abstract

Kemacetan merupakan masalah yang timbul akibat pertumbuhan dan kepadatan penduduk sehingga arus kendaraan bergerak dengan lambat. Dengan semakin luasnya perkembangan kota dan pemukiman perlu adanya pembangunan jalan yang memadai agar dapat melayani kebutuhan transportasi penduduk yang semakin berkembang, sehingga permasalahan khususnya kemacetan dapat teratasi. Salah satunya adalah pembangunan jalan alternatif dari Ruas Sukorejo Pasuruan menuju Bumiaji Batu dan sebaliknya. Pada perencanaan pembangunan jalan baru ini diharapkan dapat memberikan nilai manfaat dari adanya jalan alternatif SukorejoPasuruan menuju Bumiaji Batu.
Dalam tugas akhir ini dilakukan pembahasan mengenai analisa kelayakan sebelum jalan ini dibangun dengan menganalisa lalu lintas yang melewati jalan eksisting serta lalu lintas jalan rencana dengan cara melakukan forecasting untuk memperkirakan jumlah kendaraan pada tahun rencana mendatang menggunakan data pertumbuhan penduduk, PDRB, dan PDRB per kapita. Analisa trip assignment juga dilakukan untuk mengetahui jumlah prosentase jumlah kendaraan yang melewati jalan eksisting dan jalan rencana. Analisis kelayakan ditinjau dari segi lalu lintas dan dari segi ekonomi. Kelayakan lalu lintas dilakukan dengan membandingkan derajat kejenuhan (Dj) jalan eksisting dan jalan rencana alternatif sedangkan kelayakan ekonomi menganalisis dari nilai saving biaya operasional kendaraan (BOK) dan nilai waktu (time saving) serta nilai BCR (Benefit Cost Ratio) dan NPV (Net Prsent Value). Dari hasil tugas akhir ini nilai derajat kejenuhan (Dj) pada kondisi eksisting sebelum pembangunan jalan baru sebesar 0.80 (Ruas Sukorejo Sby-Mlg), 0.60 (ruas Sukorejo Mlg-Sby) dan 0.82 (Ruas Batu), setelah pembangunan jalan baru yaitu 0.42 (Ruas Sukorejo Sby-Mlg), 0.32 (Ruas Sukorejo Mlg-Sby) dan 0.03 (Ruas Batu). Nilai derajat kejenuhan untuk jalan alternatif Sukorejo (Pasuruan)-Bumiaji Batu pada awal tahun rencana sebesar 0.35 dan pada akhir tahun rencana (2052) sebesar 0.37. Sedangkan untuk analisa ekonomi BCR = 2.06> 1 dan NPV = Rp. 3,762,354,497,207 > 0, sehingga dapat disimpulkan bahwa pembangunan jalan alternatif Sukorejo (Pasuruan)-Bumiaji Batu ini bisa dikatakan layak dalam segi lalulintas maupun ekonomi.
==============================================================================================================================
Congestion is a problem arising from the growth and density of the population so that the flow of vehicles moves slowly. With the widespread development of cities and settlements, there must be adequate road construction in order to serve the growing needs of population transportation, so problems especially congestion can be solved. One of them is the construction of an alternative road from Pasuruan Sukorejo to Bumiaji Batu and vice versa. In planning the new road construction is expected to provide the benefit of the alternative road Sukorejo Pasuruan to Bumiaji Batu.
In this final assignment, a discussion on feasibility analysis before the road was constructed by analyzing traffic through existing roads and road traffic plans by forecasting to estimate the number of Vehicles in the upcoming year plan using population growth data, PDRB, and PDRB per capita. Trip analysis assignment also done to know the number of percentage of vehicles that pass the existing road and road plan. Feasibility analysis is reviewed in terms of traffic and in terms of economics. Traffic feasibility is carried out by comparing the degree of saturation (Dj) of existing roads and the path of alternative plans while the economic feasibility analyzes the value of saving operating cost of the vehicle (BOK) and the time saving, BCR (Benefit Cost Ratio) and NPV (Net Prsent Value).
From the outcome of the final task of the degree of saturation (DJ) on existing conditions before the construction of the new Road 0.80 (Section Sukorejo Sby-Mlg), 0.60 (section Sukorejo Mlg-Sby) and 0.82 (section Batu), after the construction of the new road is 0.42 (Sukorejo section SBY-MLG), 0.32 (Sukorejo Mlg-Sby section) and 0.03 (Batu section). The value of saturation of the Sukorejo (Pasuruan)-Batu Alternative Road at the start of the Year Plan was 0.35 and at the end of the Year Plan (2052) of 0.37. As for economic analysis of BCR = 2.06 > 1 and NPV = Rp. 3,762,354,497,207 > 0, so it can be concluded that the construction of alternative Road Sukorejo (Pasuruan)-Bumiaji Batu can be said to be feasible in terms of traffic and economy.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSS 625.7 Put s-1 2019
Uncontrolled Keywords: Jalan Alternatif Sukorejo - Bumiaji, Analisa Kelayakan, Analisa Ekonomi ==================================================================================================================Alternative road Sukorejo-Bumiaji, Feasibility Analysis, Economic Analys
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: DEA VITA AJI FAUZI PUTRI
Date Deposited: 12 Jul 2024 04:07
Last Modified: 12 Jul 2024 04:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/65089

Actions (login required)

View Item View Item