Perencanaan Supply Moda Transportasi Umum Berbasis Jalan Rel Berdasarkan Demand Trayek Kabupaten Bojonegoro-Kota Surabaya

Ulin Nuha, Freditya (2019) Perencanaan Supply Moda Transportasi Umum Berbasis Jalan Rel Berdasarkan Demand Trayek Kabupaten Bojonegoro-Kota Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111540000148-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
03111540000148-Undergraduate_Theses.pdf

Download (948kB) | Preview

Abstract

Perkembangan Kabupaten Bojonegoro dipengaruhi oleh Kota Surabaya. Surabaya merupakan pusat kegiatan pemerintahan, perdagangan, perindustrian, dan pendidikan di Jawa Timur. Untuk mendukung kegiatan-kegiatan dari kedua wilayah tersebut, transportasi umum sangat dibutuhkan. Saat ini transportasi umum massal yang melayani warga Bojonegoro untuk berpergian ke Surabaya adalah bus dan kereta. Perbedaan jumlah jadwal keberangkatan yang yang jauh lebihbanyak dibandingkan dengan kereta membuat penumpang mempunyai banyak pilihan waktu keberangkatan bus dari pada kereta. Sehingga membuat bus menjadi transportasi umum pilihan pertama dibandingkan dengan kereta. Kereta yang menjadi pilihan kedua, membuat pemanfaatannya kurang maksimal. Sementara itu kereta mempunyai banyak kelebihan jika dibandingkan dengan bus. Pemanfaatan yang kurang makksimal dapat diatasi dengan merencanakan supply moda transportasi berbasis jalan rel. Perencanaan ini menggunakan demand dari penumpang Bus trayek Bojonegoro-Osowilangun, Bojonegoro-Purabaya dan penumpang kereta KRD Bojonegoro – Surabaya. Untuk mendapatkan data tersebut akan dilakukan survei counting terhadap penumpang bus dan kereta. Demand tersebut dianalisis menggunakan metode Modal Split Selisih Generalized Cost untuk mengetahui proporsi dari moda transportasi yang direncanakan. Berdasarkan analisis, maka didapatkan besar demand dari penumpang bus untuk kereta pada tahun 2024 sebesar 569 orang dalam sehari sedangkan untuk jam puncak sebesar 63 orang. Sedangkan besar demand dari penumpang kereta KRD pada tahun 2024 sebesar 572 orang. Kereta harus melayani 63 penumpang menggunakan rangkaian kereta dengan satu gerbong pada pukul 07.00 dan 14.00 dengan nilai Load Factor 0,417. Sedangkan kereta KRD tetap beroperasi melayani 572 penumpang menggunakan rangkaian kereta dengan empat gerbong dengan nilai Load Factor 0,947.
==============================================================================================================================
The development of Bojonegoro Regency is influenced by the City of Surabaya. Surabaya is the center of government, trade, industry and education activities in East Java. To support the activities of the two regions, public transportation is urgently needed. Currently mass public transportation serving Bojonegoro residents to travel to Surabaya is buses and trains. The difference in the number of scheduled departures which are far more than the train makes passengers have many choices of bus departure times from the train. So that makes the bus become the firstchoice public transportation compared to the train. The train is the second choice, making utilization less than optimal. Meanwhile the train has many advantages compared to buses. Less optimal utilization can be overcome by planning the supply of railroad-based transportation modes. This plan uses demand from passenger buses on the Bojonegoro-Osowilangun, Bojonegoro-Purabaya route and passengers of the Bojonegoro - Surabaya KRD train. To get the data, a survey will be conducted counting against bus and train passengers. The demand was analyzed using the Modal Split Difference in Generalized Cost method to determine the proportion of planned transportation modes. Based on the analysis, the demand for bus passengers for trains in the year 2024 is 1017 people per day while the peak hours are 63 people. While the demand for KRD train passengers in 2024 was 572 people. The train must serve 63 passengers using a series of trains with one carriage at 07.00 and 14.00 with a Load Factor value of 0.417. While the KRD train still operates serving 572 passengers using a series of trains with four cars with a Load Factor value of 0.947.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSS 388.42 Nuh p-1 2019
Uncontrolled Keywords: Demand, Jalan Rel, Bojonegoro, Surabaya
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: FREDITYA ULIN NUHA
Date Deposited: 15 Jul 2024 01:05
Last Modified: 15 Jul 2024 01:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/65628

Actions (login required)

View Item View Item