Kekayaan Jenis Spons Yang Berasosiasi Dengan Lamun Di Pantai Tawang Dan Pidakan Kabupaten Pacitan

Chodiantoro, Muhammad Rizki (2019) Kekayaan Jenis Spons Yang Berasosiasi Dengan Lamun Di Pantai Tawang Dan Pidakan Kabupaten Pacitan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 01311540000016-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
01311540000016-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

Spons merupakan organisme sesil akuatik dan filter feeders yang memiliki manfaat banyak untuk keseimbangan ekologis dan industri farmasi untuk memproduksi biosintesis senyawa organik dari beberapa jenis spons, namun masih banyak lokasi di Indonesia yang belum tereksplorasi untuk mengetahui beragam jenis spons. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kekayaan jenis spons yang terdapat pada ekosistem lamun di kawasan Pantai Tawang dan Pidakan, Kabupaten Pacitan, Jawa Timur. Metode pengambilan data dilakukan secara jelajah bebas di zona intertidal dengan teknik hand collecting sesil biota. Pengambilan spons dilakukan preservasi dengan alkohol 70% dan diawetkan dengan alkohol 96%, kemudian diamati morfologi secara makroskopis dan morfologi (skeletal dan spikula) secara mikroskopis kemudian dilakukannya identifikasi. Dari hasil pengambilan sampel spons didapatkan di Pantai Tawang dan Pidakan Pacitan sejumlah 17 genera dan 14 famili yang terdiri dari 9 genera di Pantai Tawang dan 10 genera di Pantai Pidakan.
=================================================================================================================================
Sponge is sessile organisms and aquatic filter feeders that have numerous benefits for ecological balance and the pharmaceutical industry to produce organic compounds, biosynthesis of several types of sponges, but still many locations in Indonesia which has not been explored to know the various types of sponge.The purpose of this research is to know the species richness of sponges found in seagrass ecosystems in coastal area Pidakan and Tawang district, district of Pacitan, East Java. Methods of data retrieval is roaming freely in the intertidal zone by hand collecting sessile biota. Retrieval of sponges do with alcohol 70% and 96% with alcohol preserved, then observed in macroscopic morphology and morphology (skeletal and spicula) microscopically then it does identification. The result from collecting sample from Tawang Beach and Pacitan Beach are consisting of 17 genera and 14 families, obtained at Tawang Beach consisted of 9 genera, and Pidakan Beach consisted of 10 genera.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSBi 631.875 Cho k-1 2019
Uncontrolled Keywords: Spons, padang lamun, kekayaan jenis, Pantai Tawang, dan Pidakan.
Subjects: Q Science > QL Zoology
Divisions: Faculty of Natural Science > Biology > 46201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Rizki Chodiantoro
Date Deposited: 23 Apr 2024 03:44
Last Modified: 23 Apr 2024 03:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/68069

Actions (login required)

View Item View Item