Faatih Al Hadhdhiy, Ahmad Bagas (2019) Perancangan X-bow pada Kapal Fast Seagoing untuk Estimasi Propulsi dengan Variasi Gelombang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211540000075_Undergraduate_Thesis.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Optimasi dengan memodifikasi bentuk hull kapal merupakan suatu cara untuk menurunkan nilai tahanan kapal. Penurunan tahanan akan menurunkan energi yang diperlukan untuk kapal melaju. Hal inilah yang melatar-belakangi inovasi dan modifikasi yang dilakukan pada hull. Penggunaan bentuk bow X-Bow pada hull merupakan salah satu upaya dalam mengurangi tahanan kapal. Penelitian kali ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana perngaruh bentuk bow X-bow bila dibandingkan dengan bulbous bow, dengan bantuan Computational Fluid Dynamic(CFD). Kapal yang digunakan untuk permodelan adalah kapal Krisso Container Ship(KCS) dan kapal KCS yang dimodifikasi menggunakan bentuk bow X-bow. Modifikasi dilakukan berdasarkan metode yang terdapat pada paten. Pengujian dilakukan pada calm water(steady) dan pada perairan bergelombang setinggi 0.04 m(unsteady). Variasi kecepatan dan Froude Number pada saat pengujian masing-masing 0.5 m/s(Fn 0.06), 1.25 m/s(Fn 0.15), 2 m/s(Fn 0.23), 2.5 m/s(Fn 0.29), dan 3.25 m/s(Fn 0.38). Hasil Analisa pengujian menunjukkan pengurangan nilai tahanan kapal pada setiap Froude Number dan kecepatan kapal untuk pengujian calm water ataupun perairan bergelombang. Penurunan tahanan terbesar pada pengujian calm water adalah 16 % pada Fn 0.38, dan penurunan nilai tahanan pada pengujian bergelombang sampai 16 % pada Fn 0.29.
=============================================================================================================================
Optimization by modifying the shape of the ship hull is a way to reduce the value of ship resistance. Decreasing resistance will decrease the energy needed for a ship to move. This is what underlies innovation and modifications made to the hull. The use of X-Bow bow shape in hull is one of the efforts in reducing ship detention. This research was conducted to find out how the effect of the form of X-bow when compared to bulbous bow, with the help of Computational Fluid Dynamic (CFD). The ships used for modeling are Krisso Container Ship (KCS) and modified KCS vessels using bow X-bow. Modifications are made based on the method found in the patent. The test is carried out in calm water (steady) and in wavy waters as high as 0.04 m (unsteady). Variations in speed and Froude Number at the time of testing are 0.5 m / s (Fn 0.06), 1.25 m / s (Fn 0.15), 2 m / s (Fn 0.23), 2.5 m / s (Fn 0.29), and 3.25 m / s (Fn 0.38). The results of the test analysis showed a reduction in the value of vessel resistance in each Froude Number and the speed of the ship for testing calm water or wavy waters. The biggest decrease in resistance to the testing of calm water is 16% at Fn 0.38, and the decrease in the value of the resistance in the test is corrugated to 16% at Fn 0.29.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | X-bow, Tahanan Kapal, CFD |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture) V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ahmad Bagas Faatih Al Hadhdhiy |
Date Deposited: | 03 Jul 2024 06:12 |
Last Modified: | 03 Jul 2024 06:12 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/68803 |
Actions (login required)
View Item |