Analisa Pengaruh Penggunaan Bahan Bakar Motor Diesel Hasil Daur Ulang Minyak Pelumas Bekas Terhadap Performa Mesin dan Emisi NOx

Setiawan, Nur Irwan (2019) Analisa Pengaruh Penggunaan Bahan Bakar Motor Diesel Hasil Daur Ulang Minyak Pelumas Bekas Terhadap Performa Mesin dan Emisi NOx. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211540000065-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211540000065-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Konsumsi bahan bakar selalu mengalami peningkatan setiap tahunnya, yang diakibatkan oleh meningkatnya populasi dan aktivitas penduduk dunia.Pencarian energi alternatif juga gencar dilakukan guna menghemat pemakaian bahan bakar minyak. Disamping kebutuhan bahan bakar yang meningkat, limbah dari proses industri dan permesinan juga terus meningkat dan belum bisa ditangani dengan baik, seperti limbah dari minyak pelumas bekas. Dikarenakan minyak pelumas diperoleh dari olahan minyak bumi, maka minyak pelumas termasuk senyawa hidrokarbon yang memiliki nilai energi dan bisa terbakar. Maka perlu dicari cara untuk memanfaatkan minyak pelumas bekas utamanya sebagai bahan bakar. Pengolahan minyak pelumas bekas menjadi bahan bakar telah banyak dilakukan dengan berbagai metode. Namun, dari penelitian yang telah ada, banyak yang tidak diuji pengaruh penggunaannya terhadap mesin, baik secara performa maupun emisi yang dihasilkan. Maka dari itu, pada penelitian kali ini akan dibuat bahan bakar alternatif hasil olahan minyak pelumas bekas dengan metode distilasi. Bahan bakar ini selanjutnya akan dilakukan pengujian properties bahan bakar, serta pengujian pada mesin yang meliputi pengaruhnya terhadap performa dan emisi yang dihasilkan. Dari segi properties, bahan bakar DLF 20 ini memiliki nilai cetane dan nilai LHV yang lebih baik daripada bahan bakar B20 yang beredar di pasaran. Dari segi performa, meskipun bahan bakar DLF 20 memiliki nilai konsumsi bahan bakar yang lebih besar, serta nilai effisiensi thermal yang lebih jelek, tetapi power, torsi, dan BMEP yang dihasilkan lebih besar dari B20. Begitu pula dari segi emisi, pada kondisi putaran mesin 100% dan daya 100%, kandungan emisi NOx yang dihasilkan oleh bahan bakar DLF 20 memiliki nilai yang lebih kecil daripada bahan bakar B20 dengan selisih mencapai 0,25 g/kWh.
=============================================================================================================================
The consumption of refined petroleum products constantly increases each year along with the increase and activities of the human population. The search for alternative energy is also intensively carried out to conserve the use of oil fuel. In addition to the increasing fuel demand with industrial progress and development, the waste of these industrial processes and machinery which unable to be handled properly also continue to increase, including waste from used lubricating oil. As lubricating oil is a product of petroleum, it is a hydrocarbon compound that has an energy value and is flammable, it is necessary to find a way to re-utilize waste lubricating oil as a fuel. The development of processing used oil into fuel has been carried out with various methods to obtain maximum results. However, in previous studies, many of the used refined fuels were not tested for their effects on the engine, both in terms of performance and emissions produced. Therefore, in this study, an alternative fuel will be made from used lubricating oil processed with the distillation method. Which will then be tested for fuel properties and testing on the engine and to find out its effects on the performance and emissions produced. In terms of properties, the DLF 20 fuel has better properties in cetane number and low heating value than the B20 fuel which already exist on the market. In terms of performance, even though the DLF 20 fuel has a bigger fuel consumption value, and lower thermal efficiency, the resulting power, torque and BMEP is larger than the B20. Similarly in terms of emissions, at 100% engine speed and 100% power, the NOx emissions produced by fuel DLF 20 has a smaller value than the one produced by B20 fuel with a difference of 0.25 g / kWh.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: B20, DLF 20, Engine Performance, Fuel Properties, NOx Emission
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nur Irwan Setiawan
Date Deposited: 02 Jul 2024 04:31
Last Modified: 02 Jul 2024 04:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/69048

Actions (login required)

View Item View Item