Analysis of Unbalance Voltage for Ship's Dynamic Positioning Electrical System on a Laboratory Scale

Makarim, Abby (2019) Analysis of Unbalance Voltage for Ship's Dynamic Positioning Electrical System on a Laboratory Scale. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211541000038_Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04211541000038_Undergraduate_Theses.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Dynamic Positioning system is a system that maintains an offshore structure and also ships so that the structure can maintain its position on certain coordinate that the have been assigned. The dynamic positioning system uses thrusters to maintain is position, that is causing a lot of more power needed to supply. Because of that consumption of fuel also increased. In installing a dynamic positioning system, the configuration is usually in a split bus configuration. As of lately, there are a lot of concern in changing to a close bus configuration because in theory the system will have high efficiency and low emission. This analysis is done to analyze the condition of unbalance voltage of dynamic positioning system of a ship that have been modelled onto a laboratory scale system. Several scenarios and variations are used to see the condition of the unbalance. Some of the result are the system results in 220V∠0°, 218V∠-113.7°, 218V∠123.18° in scenario 1 variation 1, 220V∠0°, 220V∠-120°, 218∠120° in scenario 2 variation 1, and last 219∠0°, 220∠-120°, 220∠120° for scenario 3 variation 1. The highest unbalance condition happens on scenario 1 variation 3 with a PVUR of 0.78%.
=============================================================================================================================
Sistem dynamic positioning merupakan sebuah sistem yang merupakan sistem yang membantu bangunan lepas pantai dan juga kapal agar dapat mempertahankan posisi mereka di suatu koordinat yang sudah di tentukan. Sistem dynamic positioning memerlukan jumlah thruster yang lebih yang berkerja sebagai penggerak dalam menstabilkan posisi objek. Dalam hal itu, sistem memerlukan daya yang lebih besar, sehingga konsumsi bahan bakarpun lebih besar. Dalam penginstalan sistem dynamic positioning, sistem split bus merupakan konfigurasi yang sering di lakukan, yaitu satu thruster digerakkan oleh satu generator. Hal tersebut membuat sistem dynamic positioning lebih cenderung untuk mengalami kegagalan. Penelitian ini mengarah kepada sistem dynamic positioning yang menggunakan sistem closed bus dengan memodelkan rangkaian kedalam bentuk peralatan laboratorium yang sudah ditentukan. Penelitian ini akan lebih mengarah kepada masalah ketidakseimbangan daripada sistem dan dampak yang terjadi daripada sistem dynamic positioning. Dari hasil analisa yang dilakukan ketidakseimbangan tidak terjadi pada sebagian besar skenario dan variasi. Salah satu ketidakseimbangan terjadi pada skenario 1 variasi 1 menghasilkan hasil ratio ketidakseimbangan sebesar 0.61% yang merupakan nilai yang lebih dari batas 0.5% yang sudah ditentukan. Salah satu hasil dari pengamatan adalah 220V∠0°, 218V∠-113.7°, 218V∠123.18° pada skenario 1 variasi 1, 220V∠0°, 220V∠-120°, 218∠120° pada skenario 2 variasi 1, dan terakhir 219∠0°, 220∠-120°, 220∠120° untuk skenario 3 variasi 1. Hasil ketidakseimbangan terbesar terjadi pada skenario 1 variasi 3 dengan hasil PVUR sebesar 0.78%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Dynamic Positioning, Unbalance Voltage, Closed Bus System
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Makarim R. Abby
Date Deposited: 03 Jul 2024 02:35
Last Modified: 03 Jul 2024 02:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/69317

Actions (login required)

View Item View Item