Ginting, Emanuella (2019) Analisa Pengerukan pada Alur Pelayaran Menuju Jetty PT Pertamina RU III, Plaju. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04311540000059-Undergraduate_Theses.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Untuk menghadapi kebutuhan pasar akan bahan bakar yang terus meningkat, PT Pertamina RU III, Plaju, Sumatera Selatan akan membangun fasilitas Open Crude Access. Fasilitas ini berfungsi untuk memasok minyak ke kilang RU III Plaju melalui fasilitas darat dan laut. Salah satu fasilitas utama di dalam Open Crude Access ini yaitu jetty yang terletak 1,5 km dari pantai. Jetty ini dirancang untuk dapat menampung kapal berkapasitas hingga 120.000 DWT. Untuk itu dibutuhkan pengerukan pada alur pelayarannya agar mampu dilewati kapal terbesar. Area yang akan dikeruk kurang lebih 368.000 m2 dengan kedalaman rancangan alur pelayaran yaitu -19 m. Dari hasil perhitungan diperoleh volume area yang dikeruk adalah 1.673.008,78 m3. Kapal yang dapat digunakan pada area ini adalah kapal keruk tipe TSHD dan CSD. Hasil akhir perhitungan diperoleh kapal keruk yang efektif adalah CSD tipe A dengan produktivitas 8.000 m3/jam, dibantu dengan dua buah barge 230ft yang dapat menyelesaikan pekerjaan pengerukan dengan waktu 65 hari dan biaya sebesar Rp 31.895.000.000,-.
==========================================================================================================================
Dealing with the increasing of market demand for fuel, PT Pertamina RU III, Plaju, South Sumatera plans to build an Open Crude Access facility. This Facility serves to supply oil to RU III Plaju’s Refinery through marine and terrestrial facilities. One of Open Crude Access’ main facility is jetty which is located 1.5 km from the shoreline. Jetty is designed to accommodate tankers up to 120,000 DWT. To support this project, dredging the navigation channel is needed so the biggest tank can pass through to the jetty. The total area that will be dredged is 368,000 m2 with the designed dredge depth is -19 m. The result of the volume calculation is 1.673.008,78 m3. The dredgers that are suitable to use in this site are TSHD and CSD. From the final calculation result, the most effective dredger is CSD type A (productivity 8,000m3/h) , helped by two 230 ft barge, with the duration of work is 65 days and the total cost is Rp 31.895.000.000,-.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Alur Pelayaran, Kapal Keruk, Pengerukan |
Subjects: | T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC357 Harbor Engineering. Piers, quays, and wharves |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ginting Emanuella |
Date Deposited: | 24 Jun 2024 06:05 |
Last Modified: | 24 Jun 2024 06:05 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/69434 |
Actions (login required)
View Item |