Kajian Implementasi Metodologi Desain Product Service System (PSS) Dengan QFD Multi Layer Di Perusahaan Karoseri

Zaman, Akhmad Nidhomuz (2016) Kajian Implementasi Metodologi Desain Product Service System (PSS) Dengan QFD Multi Layer Di Perusahaan Karoseri. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
2513201202-paperpdf.pdf - Published Version

Download (192kB)
[img] Text
2513201202-presentationpdf.pdf - Presentation

Download (3MB)
[img] Text
2513201202-master theses.pdf - Published Version

Download (4MB)

Abstract

Dalam perkembangan dunia industri saat ini, setiap kegiatan industri harus memiliki strategi bisnis yang menarik dan unggul untuk mempertahankan kesetiaan pelanggan. Perubahan strategi bisnis mengacu pada kualitas, harga yang terjangkau, dan mempertimbangkan aspek sustainability (faktor ekonomi, lingkungan dan sosial). Model bisnis yang sustainable adalah Product Service System (PSS). PSS telah dianggap sebagai konsep bisnis yang menciptakan nilai tambah yang terintegrasi dari produk dan jasa. PSS terbagi dalam tiga klasifikasi: product-oriented service (membeli produk dan tambahan jasa), use-oriented service (persewaan produk) dan result-oriented service. Peneliti sebelumnya mengembangkan modifikasi QFD klasik menjadi QFD Multi Layer yang menggabungkan keinginan pelanggan multi-segment dan perusahaan. QFD Multi Layer yang telah dikembangkan untuk mendesain PSS masih belum diterapkan dalam studi kasus dan mengitegrasikan dengan product service blueprint (sarana untuk model penerapan PSS). Penelitian ini bertujuan untuk mengujicobakan metode tersebut di dua perusahaan karoseri dengan pelanggan multi-segment. Langkah pertama untuk melakukan pengumpulan what kebutuhan pelanggan dan perusahaan adalah: studi pendahuluan kebutuhan pelanggan dan perusahaan, survei, wawancara, dan pengisian kuisioner dengan hasil yang didapat adalah dua strategi PSS (product dan use oriented) mendapat respon lebih dari 50%. Mengukur tingkat pentingnya setiap kebutuhan pelanggan dengan Fuzzy-Analytical Hierarchy Process (F-AHP). Nilai bobot dari FAHP masuk pada HoQ pelanggan dan perusahaan serta tahap akhir adalah desain pemilihan objektif. Pada kebutuhan pelanggan yang diprioritaskan adalah keandalan produk dan kebutuhan perusahaan yang diutamakan adalah hubungan komunikatif antara pelanggan, perusahaan, dan partner. Perbandingan metodologi pada dua perusahaan memiliki perbedaan dari sisi pelanggan dan respon teknis (perbedaan dalam pemilihan strategi PSS, perusahaan A mengutamakan respon teknis berinovasi pada konsep termudah dan perusahaan B mengutamakan respon teknis kualitas bahan dan level produk yang mempengaruhi harga). Jadi penerapan metodologi desain PSS pada dua perusahaan dapat meningkatkan hubungan yang komunikatif dua arah pada pengembangan produk dan jasa. Untuk mengakomodir konflik yang berbeda dari kedua belah pihak, QFD multi layer dapat menjadi penengah konflik dengan melihat tingkat kebutuhan dari sisi pelanggan dan perusahaan serta menyatukan persepsi pemilihan tingkat prioritas respon teknis secara objektif. ========== In the development of Industrial nowadays, every industrial activity requires an attractive and superior business strategy in order to retain customer loyalty. Transformation of business strategy refers to the quality, affordable prices, and considering aspect of Sustainability (economic, environmental, and social). Business model that closely to sustainable is Product Service System (PSS). PSS are well known as business concept that creates value-added products integration between products and services. PSS divided into 3 classification: Product-Oriented Service (buy additional products and services), Use-Oriented Service (Product Leasing), and Result-Oriented Service. Previous researchers had developed a modification of classical QFD into Multi Layer QFD which combining multi segments customer’s desires and companies. Multi Layer QFD that has been developed to design PSS still has no implementation on case study and integrated with Product Service Blueprint (a tool for PSS implementation model). This research aims to pilot the method in two different companies of Carrosserie with Multi-Segment Customers. The first step starts by data collection based on customer’s need and companies, survey, interviews, and filling the questionnaire with gained result are two PSS strategies (Product and Use Oriented) received a response over 50% and can be used on companies. Measuring priority level on every customer’s need with Fuzzy-Analytical Hierarchy Process (F-AHP). The weights of FAHP imported on House of Quality (HoQ) customer and companies including last phase is objective selection design. On customer’s need priority is durability of product while companies start to prioritize active communication relationship between customers, companies, and partner. Method comparison in two companies shows a differentiation on customer’s side and technical response (difference in PSS strategy selection. Company A put a priority on technical response to innovate on easier concept while Company B put a priority on technical response on material quality and product level that actively affects price). Methods Implementation Design PSS on two companies can improve communicative two-way relationship on product development and service. In order to accommodate conflict as a differentiation appears on both companies. QFD Multi Layer can mediate the conflict by sorting needs level from customer’s side and companies while combining selection perception on priority technical response level objectively.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RTI 658.5 Zam k 3100016067102
Uncontrolled Keywords: PSS, Product service blueprint, F-AHP, QFD Multi Layer, Multi-segment
Subjects: T Technology > TS Manufactures > TS155 Production control. Production planning. Production management
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > (S2) Master Theses
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 28 Oct 2019 02:38
Last Modified: 28 Oct 2019 02:38
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/71265

Actions (login required)

View Item View Item