Optimasi Saving Cost Dari Fuel Tankering Dengan Pendekatan Fuzzy Goal Programming Studi Kasus PT. X

Mustifa, Nur Dina (2015) Optimasi Saving Cost Dari Fuel Tankering Dengan Pendekatan Fuzzy Goal Programming Studi Kasus PT. X. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[img] Text
1211100014-Undergraduate Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB)

Abstract

Komponen pengeluaran yang cukup besar dalam operasional bisnis penerbangan adalah pemakaian bahan bakar. Salah satu strategi yang digunakan dalam penghematan biaya pengeluaran bahan bakar pesawat oleh PT. X adalah fuel tankering. Dalam penelitian ini dikonstruksikan model fuzzy goal programming untuk mengetahui banyaknya avtur yang bisa dibawa pada pelaksanaan tankering dengan studi kasus PT.X, dan untuk mengetahui biaya minimal yang dikeluarkan untuk pembelian bahan bakar dan mengetahui saving yang bisa diperoleh dari satu rute penerbangan. Dari hasil simulasi model, diketahui nilai tujuan lebih besar dari nilai sisi kanan dan nilai keanggotaannya nol, sehingga dikatakan pelaksanaan tankering pada actualnya sudah optimal. Dari hasil perhitungan yang dilakukan untuk rute Denpasar – Labuan Bajo – Denpasar dengan pesawat ATR, diperoleh hasil bahwa rute tersebut mampu membawa extra sebanyak 1240,407 kg. Sehingga rute tersebut mampu mengoptimalkan extra yang pada actualnya 951 kg. ====================================================================================================== Sizable expenditure component in the cost of business operations is the use of fuel. One strategy used in saving aircraft fuel expenses by PT. X is fuel tankering. One of the airlines that implementing this strategy is PT. X. In this study constructed a fuzzy goal programming model to determine the amount of jet fuel that can be taken on the implementation of the tankering with PT.X as case studies, to determine the minimal costs incurred for the purchase of fuel, and to know the saving that can be obtained from the flight route. From the results of simulations model, has been known that the value of destination is greather than the value of the right hand side and its membership is zero, so that the execution tankering in actually is optimal. From the results of calculations for the route Denpasar - Labuan Bajo - Denpasar with ATR aircraft, has been known that the route is capable of carrying as much as extra 1240.407 kg. So that route is able to optimize the extra in its actuall 951 kg.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSMa 519.7 Mus o
Uncontrolled Keywords: Fuel Tankering, Fuzzy Goal Programming, Saving
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming.
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Mathematics > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 15 Nov 2019 02:11
Last Modified: 15 Nov 2019 02:11
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/71805

Actions (login required)

View Item View Item