Farahdina, Izdihar (2016) Optimasi Mixed Integer Linear Programming Pada Penginderaan Konflik Menggunakan Model Velocity And Altitude Change. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
5112100191-undergraduate thesses.pdf - Accepted Version Download (1MB) | Preview |
Preview |
Text
5112100191-paperpdf.pdf - Accepted Version Download (673kB) | Preview |
Preview |
Text
5112100191-presentationpdf.pdf - Presentation Download (845kB) | Preview |
Abstract
Penghindaran konflik atau conflict avoindance (CA) adalah
hal yang sangat penting dalam Air Traffic Management (ATM). Salah
satu kriteria konflik adalah pesawat berada dalam protected zone
(PZ). PZ adalah zona aman pesawat, yaitu 5 nm jarak horizontal
minimum antara pesawat atau 1.000 ft sebagai jarak vertical minimum.
Secara dasar conflict detection dan resolution (CDR) diselesaikan
dengan menggunakan tiga manuver yaitu kecepatan, ketinggian,
dan sudut arah terbang. Permasalahan utama CDR adalah
memberikan solusi yang optimal tanpa mengganggu time flight
yang telah diberikan.
Dalam tugas akhir ini akan diimplementasikan model velocity
change and altitude (VAC) sebagai media CDR dan solusi untuk
menghindari konflik antar pesawat. Model VAC adalah model yang
menggunakan mixed integer linear programming (MILP). Model
VAC memberikan dua solusi untuk menghindari pesawat dari konflik
yaitu dengan perubahan level ketinggian dan kecepatan. Fungsi
tujuan model VAC adalah meminimalkan perubahan ketinggian dan
kecepatan agar pesawat tetap terbang sesuai time flight. Keluaran
dari model VAC adalah ketinggian dan kecepatan pesawat yang tidak
konflik dengan pesawat lainnya.
Berdasarkan hasil uji coba, untuk uji kebenaran dengan 10
pesawat yang dilakukan oleh penulis memberikan hasil sama benarnya
dengan hasil uji coba yang dilakukan oleh Alonso et al [1]
viii
dikarenakan semua konflik yang terjadi pada sebelum optimasi telah
dapat dihindari. Sementar, hasil uji kinerja 37 pesawat menunjukkan
nilai obyektif 6.5562 dengan jumlah constraint sebanyak
29130, 27602 variabel binary, dan 37 variabel continue. Dengan
waktu cpu time 21:19,15 menit dan real time 21: 46,08 menit. ========== Management (ATM). One of the conflict criteria is an aircraft
inside the protected zone (PZ). PZ is safety zone for aircraft,
which is 5 nm minimum horizontal distance between the aircraft or
1,000 ft as the minimum vertical distance. On the basis of conflict
detection and resolution (CDR) were completed using three maneuver
of speed, altitude and angle of flight direction. The main problem
CDR is to provide an optimal solution without disturbing the
time flight has been given.
In this Final Project will implement a velocity change and
altitude (VAC) model as CDR media and solutions to avoid conflicts
between aircraft. Model VAC is a model that uses mixed integer linear
programming (MILP). VAC models provide two solutions to
avoid aircrft from conflict is to change the level of altitude and
speed. Objective function of VAC models is to minimize changes in
altitude and speed to keep the aircraft flew appropriate time flight.
Result of the model is the altitude and air speed that does not conflict
with other aircraft .
Based on testing results, for corectness test of the 10 aircraft
conducted by the authors give the results as true as the results
of experiments performed by Alonso et al [1] because of all the conflicts
that occurred in prior optimizations have been avoided. Meanwhile,
the results of the performance test of the 37 aircraft is 6.5562 for objective value, 29 130 number of constraints, 27 602 binary variables
and 37 variables continue with cpu time and real time was
21:19,15 minutes and 21: 46,08 minutes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSIf 005.1 Far o 3100016066394 |
Uncontrolled Keywords: | Conflict Avoindance , Velocity and Altitude Change, Air Traffic Management, Conflict Detection and Resolution, Mixed Integer Linear Programming |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming. |
Divisions: | Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | - Davi Wah |
Date Deposited: | 20 Nov 2019 05:32 |
Last Modified: | 20 Nov 2019 05:32 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/71889 |
Actions (login required)
View Item |