Technical And Economic Analysis Of Using Liquefied Natural Gas (LNG) In Small Marine Vessel On Mahakam Block Total E&P Indonesie

Prayoga, Dhanang Surya (2016) Technical And Economic Analysis Of Using Liquefied Natural Gas (LNG) In Small Marine Vessel On Mahakam Block Total E&P Indonesie. Undergraduate thesis, Institut Technology Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4212101029-Undergraduate Thesis.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

As well as we know that oil & gas has become the most important energy source. According to its fact, Total E&P Indonesie has reserves that approximately 6 trillion cubic feet (TCF), which is still steady for production. However, the situations of current world oil prices which decrease significantly from US$ 100/barrel to US$ 35/barrel has also affect to the operation & production. The operation & production are falling because of the drop in exploration investments. Furthermore, Total E&P Indonesie operates 200 to 300 ships to support their production and operation. However, the fuel oil usage of their vessel cost roughly for US$ 100 million per year. In order to improve the efficiency of fuel cost, its make sense that we need to drive the utilization of liquefied natural gas (LNG) as a replacement for fuel oil. The utilization of liquefied natural gas (LNG) as fuel has been applied recently. Moreover, this research aims to find out the average fuel consumption and its equivalent to liquefied natural gas need, then analyze the best consideration between the engine modification and engine replacement to occupy the natural gas usage considering the technical and economic aspect. The technical aspect consists of X fuel consumption analysis using the physical conversion and actual data, then finding the adequate equipment for conversion & engine replacement by referring to its calculation, and finding the energy consumption between the modification and replacement within the same rated power based on the energy content. In addition, the economic aspect consists of Payback, Net Present Value, and Internal Rate of Return considering to CAPEX and OPEX of engine modification and engine replacement. =========================================================================================================== Seperti yang kita ketahui bahwa minyak dan gas merupakan asset energy yang sangat penting. Menurut fakta, Total E&P Indonesie masih mempunyai cadangan untuk lading minyak & gas 6 sebesar trillion cubic feet (TCF), dimana masih sangat memungkinkan untuk produksinya. Namun, dengan melihat situasi harga minyak yang menurun drastis dari harga 100 Dollar/ barrel hingga US$ 35 Dollar/ barrel memberikan pengaruh yang besar terhadap kegiatan operasi dan produksinya. Kegiatan operasi dan produksi menjadi menurun diakibatkan karena menurunnya juga investasi untuk kegiatan eksplorasi. Selain itu, Total E&P Indonesie telah mengoperasikan kapal sekitar 200 hingga 300 kapal untuk mendukung kegiatan operasi dan produksi. Kemudian, penggunaan bahan bakar minyak untuk kapal yang dioperasikan memakan biaya sebesar 100 juta dollar per tahun. Dalam rangka memperbaiki efisiensi biaya untuk bahan bakar, maka akan sangat masuk akal bagi kita untuk melakukan perubahan dengan menggunakan liquefied natural gas (LNG) sebagai bahan bakar pengganti minyak. Penggunaan liquefied natural gas (LNG) sebagai bahan bakar sudah banyak diaplikasikan. Dengan begitu, penilitian ini mempunyai tujuan untuk mencari konsumsi rata- rata XII bahan bakar ekuivalen dengan kebutuhan liquefied natural gas (LNG), kemudian dilanjutkan dengan menganalisa pertimbangan antara konversi mesin dan penggantian mesin baru dalam rangka untuk memenuhi kebutuhan bahan bakar gas berdasarkan aspek teknis dan ekonomis. Aspek teknis untuk penelitian ini terdiri dari analisa konsumsi bahan bakar dengan menggunakan unit konversi dan data aktual, mencari peralatan untuk konversi dan penggantian mesin baru berdasarkan kalkukasi, mencari konsumsi energi antara konversi dan penggantian mesin baru dengan power dan nilai energi yang sama. Selain itu, aspek ekonomis untuk penelitian ini terdiri dari mencari nilai Payback, Net Present Value, and Internal Rate of Return berdasarkan nilai CAPEX dan OPEX untuk konversi mesin dan penggantian mesin baru.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.874 Pra t
Uncontrolled Keywords: Liquefied Natural Gas, Fuel Consumption, Technical Aspect, Economic Aspect
Subjects: T Technology > TP Chemical technology > TP343 Liquid and gaseous fuel
T Technology > TP Chemical technology > TP350 Natural gas--Drying.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 26 Dec 2019 04:01
Last Modified: 26 Dec 2019 04:01
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72472

Actions (login required)

View Item View Item