Putri, Irma Mahardhika (2016) Desain Submarine 28 M Berbasis Analisis Maneuvering. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4112100078-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Indonesia adalah negara maritime terbesar di dunia dengan luas perairan mencapai
64.97% dari total wilayah Indonesia. Hal ini membuat pemerintah sulit untuk mengawasi
perairan di Indonesia dari kegiatan ilegal seperti penerobosan batas wilayah,
penangkapan ikan ilegal dan penyelundupan, yang mana tidak bisa diselesaikan dengan
pendekatan biasa. Kapal selam merupakan salah satu solusi yang dapat menjawab
tantangan tersebut. Kemampuan kapal selam untuk tetap berada di bawah permukaan air
menjadikannya sebuah solusi terbaik untuk menyelesaikan permasalahan tersebut.
Sehingga, untuk tujuan tersebut pemerintah mulai mengadakan penelitian untuk
membangun sebuah model kapal selam yang optimum dengan melakukan eksperimen
terhadap manuverbilitasnya. ITS (Institut Teknologi Sepuluh Nopember) adalah
universitas teknik di Surabaya yang telah melakukan eksperimen mengenai hal tersebut.
Metodologi dari penelitian ini adalah melakukan perhitungan navigasi dari model
submarine dan mensimulasikannya dengan bantuan software komputer. Ada dua
maneuver navigasi yang dijadikan variabel dalam penelitian ini, zig-zag maneuver dan
turning circle. Pengujian dari kedua variabel tersebut bertujuan untuk mendapatkan nilai
koefisien derivative hydrodynamic yang kemudian dikalkulasi kembali untuk
mendapatkan nilai pasti dari diameter belok dan data grafis yaw oscilation. Kemudian,
untuk menentukan nilai ambang batas criteria maneuvering menggunakan nilai dari IMO
Resolution MSC 137 (76) 2002. Untuk tactical diameter pada variasi no.1, 4, dan ukuran
asli telah memenuhi batasan kriteria. Sedangkan untuk sudut overshoot pada zig-zag
maneuver telah memenuhi kriteria. Dari hasil analisis yang dilakukan, model submarine
28 m pada variasi no.1 merupakan model submarine yang paling optimum berdasarkan
karakteristik maneuvering.
===========================================================================================================
Indonesia is the largest maritime nation in the world with vast region of water that reaches
64,97% from its total territory. This makes the Government difficult to protect the water
area from any illegal activity such as border tresspasing, illegal fishing and smuggling,
which couldn’t be solved by using ordinary method. Submarine is one of solution that
could answer this challenge. It has ability to remain submerged under the water, which
made it the best option available to solve the current problem. Thus, for that purpose, the
Goverment begin to research on building optimum model of submarine by experimenting
toward it’s maneuverbility. ITS (Institute Teknologi Sepuluh Nopember) is technical
university in Surabaya that is already conducting research regarding to this matter. The
methodology of this research is calculate the navigation of the submarine model and then
simulate it with the helps of computer software. There are two kinds of navigation
maneuver that became variable in this research, zig-zag and turning circle maneuvering.
Each test must be conducted in order to analyze the submarine fin length ratio relative to
its chord foil. From the simulation, the hydrodinamic derivative coeficient could be
calculated to get exact value of turning diameter and yaw oscilation graphics data. Then,
to restrict the value of maneuvering criterion, threshold IMO Resolution MSC 137 (76)
2002 is used. For tactical diameter with variation number 1, 4, and the origin dimension
has fulfilled the criteria limits. While overshoot angle for zig-zag maneuver has fulfilled
the criteria limits. From the analysis that has been done, submarine 28 meters with
variation number 1 is the most optimum submarine, based on maneuvering
characteristics.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 623.88 Put d |
Uncontrolled Keywords: | kapal selam, maneuvering, fin . |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Mr. Tondo Indra Nyata |
Date Deposited: | 07 Jan 2020 03:01 |
Last Modified: | 07 Jan 2020 03:01 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/72567 |
Actions (login required)
View Item |