Time Optimization of Ship Maintenance Working Plan for The Next Downtime Period of MV. Tanto Tenang

Pradipta, Benedictus Kenny (2016) Time Optimization of Ship Maintenance Working Plan for The Next Downtime Period of MV. Tanto Tenang. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4212101027-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
4212101027-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Optimum maintenance planning is very important for
every company, also for the shipping company. Improper
planning can decrease the ship’s availability to sail or
delivering cargoes. This unavailability of the sip will impact
the shipping company revenue. But, also need to be noticed
about cost of ship maintenance that will be spent by the
shipping company.
This research is meant to optimizing time of main
engine maintenance for a ship. In this thesis the ship is MV.
Tanto Tenang. The main problem in this research is
unoptimum time for maintenance process. So, this research try
to solve that problem through some steps of problem solving.
The theory that being used to solve the problem is a
combination between project planning from PMBOK Guide
Book and maintenance management process from NORSOK
STANDARD Z-008. To optimize the maintenance time, this
research use Primavera as a software for project planning. This
x
software is very good to manage the maintenance time, risks,
and what activities that need to be semi-overlapped.
The first step is review the literatures to identify the
need for maintenance. The review shows that maintenance
scheduling, optimization software, capabilities of the crew,
and list of maintenance activities are the most imporant things.
The second step is analyzing the PMS, working hour
of each component, ship’s voyage plan, and capability of the
crew to do the maintenance. These are very connected to
arrange the right maintenance optimization for MV. Tanto
Tenang. The result show that there are a lot of components
need to be maintained at the end of 2016 or at the begining of
2017. According to the PMS, working hour of each
component, and ship’s voyage plan, every cylinder need to be
maintained. This is a major maintenance for main engine of
MV. Tanto Tenang.
The third step is making the maintenance schedule
plan by Primavera. This method is done through some steps,
those are: input the work breakdown structure, input the
activities (including plan of starting time and finish time for
each activity), and the possible risk of each component. The
result is a connected chart from one activity to another activity
of each component that show how is semi-overlap happen.
The forth step is comparing the result of this thesis to
maintenance time duration of MV. Tanto Tenang’s sister ship.
The result shows that MV. Tanto Tenang as a subject of this
research could has 10 days for main engine maintenance. This
is 2 days shorter than MV. Tanto Semangat as the sister ship.
============================================================================================================
Perencanaa maintenance yang optimum sangat
penting bagi setiap perusahaan, juga untuk shipping company.
Perencanaan yang tidak tepat dapat menurunkan keandalan
kapal untuk berlayar atau mengirimkan barang.
Ketidakandalan kapal ini akan berdampak pada pendapatan
perusahaan. Tetapi, perlu diperhatikan juga biaya untuk
maintenance kapal yang akan dikeluarkan oleh shipping
company.
Penelitian ini dimaksudkan untuk mengoptimasi
waktu dari maintenance mesin induk untuk sebuah kapal.
Dalam skripsi ini kapal tersebut adalah MV. Tanto Tenang.
Masalah utama dalam penelitian ini adalah waktu yang tidak
optimum untuk proses maintenance. Sehingga, penelitian ini
mencoba untuk menyelesaikan masalah tersebut melalui
beberapa langkah penyelesaian masalah.
xii
Teori yang digunakan untuk menyelesaikan masalah
tersebut adalah kombinasi antara perencanaan proyek dari
PMBOK Guide Book dan manajemen proses maintenance dari
NORSOK STANDARD Z-008. Untuk mengoptimasi waktu
maintenance, penelitian ini menggunakan Primavera sebagai
software untuk perencanaan proyek. Software ini sangat baik
untuk mengatur waktu, resiko, dan aktivitas apa saja yang
perlu dilakukan semi-overlap dari maintenance.
Langkah pertama adalah mengulas teori-teori untuk
mengidentifikasi kebutuhan dari maintenance. Ulasan tersebut
menunjukkan bahwa agenda maintenance, software optimisasi,
kemampuan dari kru kapal, dan daftar kegiatan maintenance
adalah hal-hal yang paling penting.
Langkah kedua adalah menganalisa PMS, jam kerja
dari tiap komponen, rencana pelayaran kapal, dan kemampuan
kru kapal untuk melakukan maintenance. Hal-hal tersebut
sangat berkaitan untuk mengatur optimisasi maintenance yang
tepat untuk kapal MV. Tanto Tenang. Hasil menunjukan
bahwa terdapat banyak komponen yang harus diperbaiki pada
akhir tahun 2016 atau awal tahun 2017. Berdasarkan pada
PMS, jam kerja komponen, dan rencana pelayaran kapal,
setiap silinder harus diperbaiki. Ini adalah maintenance besar
untuk mesin induk dari kapal MV. Tanto Tenang.
Langkah ketiga adalah membuat jadwal rencana
maintenance menggunakan Primavera. Metode ini dilakukan
melalui beberapa langkah, yaitu: memasukan work breakdown
structure (WBS), memasukan kegiatan maintenance (termasuk
rencan waktu dimulainya dan diakhirinya setiap kegiatan), dan
kemungkinan resiko untuk tiap komponen. Hasilnya adalah
grafik kegiatan yang berhubungan satu dengan yang lainnya
dari tiap komponen yang menunjukan bagaimana semi-overlap
terjadi.
Langkah keempat adalah membandingkan hasil dari
penelitian terhadap durasi waktu maintenance dari sister ship
xiii
MV. Tanto Tenang. Hasil menunjukan bahwa MV. Tanto
Tenang sebagai subjek dari penelitian ini bisa memiliki 10 hari
untuk maintenance mesin induk. Hasil ini adalah 2 hari lebih
singkat dari MV. Tanto Tenang sebagai sister ship.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.823 4 Pra t
Uncontrolled Keywords: Time optimization, ship maintenance management, Primavera
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 15 Jan 2020 03:46
Last Modified: 15 Jan 2020 03:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72685

Actions (login required)

View Item View Item