Analisis Kontingensi N-2 Sistem Jawa-Bali 500 KV pada Tahun 2026

Sasongko, Muhammad Jaya (2020) Analisis Kontingensi N-2 Sistem Jawa-Bali 500 KV pada Tahun 2026. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111340000041-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
07111340000041-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Tujuan utama dari sistem tenaga listrik adalah menyalurkan daya listrik dari pusat pembangkit ke pusat beban secara aman, handal, efisien dan ekonomis. Namun, dalam suatu sistem tidak lepas dari suatu gangguan, baik dari internal sistem maupun dari lingkungan sekitar. Gangguan tersebut dapat bersifat permanen atau sementara dan dapat merusak atau mempengaruhi sistem aliran daya pada saluran. Untuk mengurangi risiko dan kerugian ketika terjadi gangguan, maka diperlukan perencanaan dalam menanggulangi efek yang timbul akibat gangguan. Usaha untuk mengurangi kerusakan-kerusakan yang terjadi karena gangguan dapat dilakukan dengan melakukan analisis kontingensi. Kontingensi adalah suatu kejadian yang disebabkan oleh kegagalan atau pelepasan dari satu atau lebih generator dan/atau transmisi. Analisis ini bertujuan untuk mengetahui perubahan aliran daya dan tegangan bus saat terjadi pelepasan atau pemutusan saluran transmisi dari suatu sistem tenaga listrik. Pada tugas akhir ini akan diuraikan bagaimana pemodelan sistem Interkoneksi Jawa-Bali 500 KV pada tahun 2026 dan akan dilakukan analisis kontingensi N-2 untuk mengetahui keandalan sistem tersebut. Dengan hasil analisis kontingensi pada sistem ini diharapkan dapat menjadi solusi dari masalah yang ditimbulkan akibat terputusnya saluran transmisi.
============================================================
The main purpose of an electric power system is to channel electricity from the power plant to the load center safely, reliably, efficiently and economically. However, in a system can not be separated from a disturbance, both from the internal system and from the surrounding environment. The interference can be permanent or temporary and can damage or affect the power flow system on the channel. To reduce risks and losses when disturbances occur, planning is needed to cope with the effects arising from disturbances. Efforts to reduce the damage caused by disturbances can be done by contingency analysis. Contingency is an event that is caused by a failure or release of one or more generators and / or transmissions. This analysis aims to determine changes in power flow and bus voltage when there is a release or disconnection of the transmission line from an electric power system. This final project will describe how to model the 500-KV Java-Bali Interconnection system in 2026 and an N-2 contingency analysis will be conducted to determine the reliability of the system. With the results of contingency analysis on this system it is expected to be a solution of the problems caused by the interruption of the transmission line.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSE 621.31 Sas a-1 2020
Uncontrolled Keywords: Saluran Transmisi, Analisis Aliran Daya, Analisis Kontingensi.
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK201 Electric Power Transmission
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1007 Electric power systems control
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK3030 Electric power distribution systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering
Depositing User: Muhammad Jaya Sasongko
Date Deposited: 22 Jun 2023 07:51
Last Modified: 22 Jun 2023 07:51
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72996

Actions (login required)

View Item View Item