Desain Catamaran Fast Ferry Boat dengan Hydraulic Suspension Technology Rute Batam - Singapura

Dwiretno, Tania (2020) Desain Catamaran Fast Ferry Boat dengan Hydraulic Suspension Technology Rute Batam - Singapura. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111640000042-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04111640000042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (27MB) | Preview

Abstract

Batam merupakan kota yang memiliki letak strategis karena berbatasan langsung dengan Singapura dan Malaysia sehingga menyebabkan Batam berada di jalur pelayaran internasional. Batam juga merupakan kota terbesar di Provinsi Kepulauan Riau, Indonesia. Kota besar ini memiliki banyak penduduk yang bekerja di Singapura karena jaraknya yang tidak terlalu jauh. Banyak dari mereka memilih untuk bekerja di Singapura dan tinggal di Batam karena biaya hidup yang lebih murah. Hal ini menyebabkan permintaan transportasi harian yang cukup tinggi. Para pekerja yang menggunakan kapal sebagai sarana transportasi mereka untuk bekerja, pada umumnya akan memilih kapal yang memiliki kecepatan cukup tinggi. Hal ini berkaitan untuk mempersingkat waktu tempuh perjalanan mereka. Kecepatan yang tinggi akan menimbulkan getaran semakin tinggi dan akan berdampak pada rasa tidak nyaman pada penumpang. Oleh karena itu, dengan memanfaatkan hydraulic suspension technology maka akan meredam getaran pada kapal. Tujuan dari penelitian Tugas Akhir ini adalah mendesain catamaran fast ferry boat dengan kenaikan tingkat kenyamanan dan penurunan waktu tempuh perjalanan. Payload kapal adalah berdasarkan hasil forecasting demand dari jumlah penumpang kapal dan supply dari jumlah kapasitas angkut kapal, kemudian didapat payload luasan dek dan ukuran utama kapal. Setelah itu dilakukan perhitungan teknis yang meliputi hambatan dan propulsi, berat, freeboard, stabilitas, tingkat kenyamanan, dan trim. Ukuran utama yang didapatkan adalah Loa = 27.478 m; Lpp = 27 m; B = 11 m; H = 3.9 m; T = 2.1 m; S = 6 m; B1 = 2.5 m. Tinggi freeboard minimum adalah sebesar 769 mm, besar tonase adalah 57.63 GT. Biaya total pembangunan kapal yaitu sebesar Rp 126,888,721,752.
=================================================================================================================================
Batam is a city that has a strategic location because it borders directly with Singapore and Malaysia, so that the city of Batam is on the international shipping lane. Batam City is also the largest city in the Riau Islands Province, Indonesia. This big city has many residents who work in Singapore because the distance is not too far away. Many of them choose to work in Singapore and live in Batam because of the lower cost of living. This causes a high demand of daily transportation. Workers who use ships as their transportation for work, in general, will choose a ship that has a high speed. This will shorten their travel time. A high speed ship will cause higher vibrations and will have an impact on discomfort for passengers. Therefore, by utilizing hydraulic suspension technology, it will reduce the vibration on the ship. The purpose of this final project research is to design a catamaran fast ferry boat with an increased level of comfort and a decrease in travel time. The ship payload is based on the results of forecasting demand from the number of passengers and supply from the total capacity of the ship, then the payload of the deck area and the main dimensions of the ship are obtained. After that, technical calculations being analyzed include obstacles and propulsion, weight, freeboard, stability, comfort level, and trim. The main dimensions obtained were LOA = 27,478 m; LPP = 27 m; B = 11 m; H = 3.9 m; T = 2.1 m; S = 6 m; B1 = 2.5 m. The minimum freeboard height is 769 mm, the tonnage size is 57.63 GT. The total cost of ship construction is Rp 126,888,721,752.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 623.822 3 Dwi d-1
Uncontrolled Keywords: Batam, Catamaran, Fast Ferry Boat, Hydraulic Suspension, Singapura
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM311 Catamarans.
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Tania Dwiretno
Date Deposited: 03 May 2023 03:12
Last Modified: 03 May 2023 03:12
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73380

Actions (login required)

View Item View Item