Prima, G’aly Rizq (2020) Desain Kapal Passenger Katamaran Angkutan Publik Rute Ternate-Kepulauan Sula. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04111640000073-Undergraduate_Thesis.pdf Download (6MB) | Preview |
Abstract
Seiring dengan program pemerintah yaitu tol laut, banyak pulau-pulau yang sudah mulai memiliki tranportasi laut yang memadai. Namun, masih ada pulau yang mengandalkan transportasi lautnya sebagai transportasi utama untuk keluar masuk pulaunya namun sangat jarang mendapatkan pelayaran tol laut tersebut. Dengan melihat terus meningkatnya penumpang dengan transportasi laut pada rute tersebut, dibuatlah kapal yang akan berlayar di rute tersebut. Tidak hanya itu, pelayaran yang ada saat ini juga memiliki waktu yang lama sehingga dibutuhkannya kapal cepat untuk memenuhi peningkatan penumpang transportasi laut pada rute tersebut. Kapal yang dirancang adalah kapal katamaran. Kapal katamaran ini memiliki rute pelayaran Ternate-Kepulauan Sula. Jumlah penumpang kapal katamaran yang dapat diangkut adalah 100 penumpang yang ditentukan dengan cara meregresi jumlah penumpang pada tahun sebelumnya pada rute Ternate-Kepulauan Sula. Kapal yang dirancang memiliki kecepatan pelayaran 28 knot untuk memotong waktu pelayaran lebih dari setengahnya peayaran yang ada sekarang pada rute Ternate-Kepulauan Sula. Penentuan ukuran utama kapal katamaran dilakukan dengan geosim method dan menggunakan parentship BATAMFAST 18. Ukuran utama yang didapat adalah LPP = 30,52 m, B = 9,1 m, H = 3,9 m, dan T = 2,3 m. Payload kapal ini adalah 10,5 ton. Perhitungan hambatan dilakukan dengan software maxsurf resistance dengan metode yang digunakan adalah Holtrop. Dari hasil perhitungan freeboard telah melewati ketentuan yang ada pada ICLL Code dan stabilitas sudah sesuai dengan ketentuan kriteria dari High Speed Craft (HSC) 2000 Code for Multihull. Hasil hambatan yang didapatkan adalah 104,5 kN. Biaya untuk pembangunan kapal ini adalah Rp12.525.758.455,06 dan kapal ini akan balik modal pada tahun ke 4,61.
=================================================================================================================================
Along with the government program namely sea toll, many islands have started to have adequate sea transportation. However, there are still islands that rely on sea transportation as the main transportation to enter and exit the island but it is very rare to get sea highway shipping. By seeing the continued increase in passengers with sea transportation on the route, ships were made to sail on the route. Not only that, but the current cruise also has a long time so that the need for fast ships to meet the increase in sea transportation passengers on these routes. The ship was designed as a catamaran. This catamaran has the Ternate-Sula Islands shipping route. The number of catamaran passengers that can be transported is 100 passengers determined by regressing the number of passengers in the previous year on the Ternate-Sula Islands route. The ship was designed to have a shipping speed of 28 knots to cut the shipping time by more than half the existing shipping on the Ternate-Sula Islands route. Determination of the main size of catamaran vessels is done by the geosim method and using BATAMFAST 18 parentship. The main measurements obtained are LPP = 30,52 m, B = 9,1 m, H = 3,9 m, and T = 2,3 m. This ship's payload is 10,5 tons. Obstacle calculation is done by maxsurf resistance software with the method used is oltrop. From the results of the calculation of the freeboard that has passed the provisions in the ICLL Code and stability is in accordance with the provisions of the criteria of the High-Speed Craft (HSC) 2000 Code for Multihull. The results obtained resistance is 104,5 kN. The cost for the construction of this ship is Rp12,525,758,455.06 and this ship will return on investment in the 4,61 year.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 623.81 Pri d-1 |
Uncontrolled Keywords: | Catamaran Ship, Passenger, Sula Island, Ternate. |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture) V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM311 Catamarans. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Galy Rizq Prima |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 04:43 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 04:43 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73458 |
Actions (login required)
View Item |