Desain Glass Bottom Catamaran Boat dengan Hybrid Propulsion System sebagai Sarana Wisata di Kepulauan Karimunjawa, Jawa Tengah

Fakhira, Neysha Alya (2020) Desain Glass Bottom Catamaran Boat dengan Hybrid Propulsion System sebagai Sarana Wisata di Kepulauan Karimunjawa, Jawa Tengah. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111640000031-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04111640000031-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

Kepulauan Karimunjawa ditetapkan sebagai salah satu Taman Nasional Indonesia pada tahun 2001 dan memiliki potensi wisata bawah laut yang sangat besar. Namun, kapal wisata yang beroperasi di Kepulauan Karimunjawa masih sangat sedikit dan belum terdapat glass bottom boat yang beroperasi di Kepulauan Karimunjawa. Tujuan dari Tugas Akhir ini adalah melakukan perancangan kapal yang dapat mengakomodasi penumpang untuk melihat pemandangan bawah laut di perairan Kepulauan Karimunjawa tanpa harus menyelam, melalui material transparan yaitu akrilik yang dipasang pada kedua lambung kapal. Alasan digunakannya katamaran adalah karena katamaran memiliki geladak yang lebih luas dan stabilitas yang lebih baik dibandingkan monohull. Penggunaan sistem penggerak hybrid adalah mengurangi konsumsi bahan bakar dan ramah lingkungan, sehingga sistem penggerak hybrid yang dipilih adalah diesel engine dan electric motor. Sumber energi electric motor ini adalah generator dan baterai, yang bersumber dari panel surya. Penentuan ukuran utama kapal menggunakan parent ship design. Penentuan payload menggunakan metode forecasting dari data jumlah kunjungan wisatawan di Kepulauan Karimunjawa dan dikurangi dengan kapasitaspenumpang yang telah dimuat oleh kapal wisata yang telah beroperasi di Kepulauan Karimunjawa. Kemudian didapatkan payload sebanyak 50 orang. Ukuran utama yang memenuhi kriteria teknis dan regulasi adalah Lpp = 20 m; B = 9.50 m; H = 2.60 m; T = 1.60 m. Tinggi freeboard minimum sebesar 0.291 m, kondisi stabilitas kapal Glass Bottom Catamaran memenuhi kriteria BKI Vol.VII, Section 5-Safety Requirements, C 1.2.21, dan kapal dapat berlayar pada tinggi gelombang 1 meter diatas 4 jam dengan nyaman. Biaya pembangunan adalah sebesar Rp5,359,671,981.66.
=================================================================================================================================
Karimunjawa Island has announced as a National Park in Indonesia since 2001, it has a great potention of underwater tourism. However, the operated tourism ship in Karimunjawa Island still a few and there is no glass bottom boat operates yet in Karimunjawa Island. This Final Assignment is to design a ship which can be accomodate the passengers to see the underwater in Karimunjawa Island without diving with acrylic, a transparant material and it installed to the hull of the ship. It used catamaran because it has a larger deck and great stability compared to monohull. Hybrid propulsion system used to reduce emission and environmentally friendly, so it used diesel engine and electric motor. The source of the energies are from generator and batteries which sources from solar cell. Main dimension of the ship used parent ship design. Payload from this ship used forecasting method from the number of the tourism data and capacity of the tourism which can be loaded in the tourism ship that operated in Karimunjawa Island. The payload of the ships are 50 persons.The ship has a length of 20 meters, width of 9.50 meters, height of 2.60 meters, draught 1.60 meters. The minimum height of freeboard is 0.291 meters, the stability condition of ship has fulfill the BKI Vol.VII Section 5-Safety Requirements, C 1.2.21 criterias, and ship can sail comfortably in the 1 meter waves up to 4 hours. The total construction cost of the ship is Rp 5,359,671,981.66.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 623.81 Fak d-1
Uncontrolled Keywords: glass bottom, hybrid propulsion system, catamaran, wisata, Kepulauan, Karimunjawa.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM311 Catamarans.
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Neysha Alya Fakhira
Date Deposited: 01 Apr 2024 02:51
Last Modified: 01 Apr 2024 02:51
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73480

Actions (login required)

View Item View Item