Analisis Kekuatan Konstruksi Lambung Kapal Motor Penyebrangan (KMP) Tipe Ro-ro Hasil dari Konversi Landing Craft Tank (LCT)

Kristiana, Vivi (2020) Analisis Kekuatan Konstruksi Lambung Kapal Motor Penyebrangan (KMP) Tipe Ro-ro Hasil dari Konversi Landing Craft Tank (LCT). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111540000062-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04111540000062-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

Kapal Ro-ro berfungsi sebagai sarana penyebrangan yang mengangkut penumpang dan kendaraan. Konversi kapal LCT menjadi kapal Ro-ro menyebabkan adanya beberapa aspek yang berubah, salah satunya adalah perubahan sarat yang mempengaruhi beban konstruksi lambung sisi yang dikarenakan adanya penambahan beban dari bangunan atas. Untuk meningkatkan faktor keselamatan dari konversi kapal LCT menjadi kapal Ro-ro, maka perlu diperhitungkan pengaruh tegangan setelah dilakukan modifikasi. Penelitian ini dilakukan dengan bantuan Finite Element Method (FEM). Hasil yang didapatkan berupa nilai tegangan von mises dan deformasi. Besar tegangan maksimum yang terjadi pada konstruksi lambung sisi kapal Ro-ro adalah 180.34 MPa, dimana nilai tegangan pada kapal LCT sebelumnya adalah 218.83 MPa. Sehingga dari segi kekuatan konstruksi lambung sisi akibat pengaruh penambahan bangunan atas, kapal ini layak untuk beroperasi karena nilai tegangan maksimum yang dihasilkan tidak melebihi tegangan ijin Badan Klasifikasi.
=================================================================================================================================
The Ro-ro ship functions is a ferriage facility that transports passengers and vehicles. The conversion of LCT vessels into Ro-ro vessels caused several aspects to change, one of which was a draught change that affected the side hull construction load due to the added load of the superstructure. To increase the safety factor of the conversion of LCT vessels into Ro-ro vessels, it is necessary to consider the effect of stress after modification. This research was carried out with the help of Finite Element Method (FEM). The results obtained are von mises stress and deformation values. The maximum stress that occurs in the side hull construction of Ro-ro ships is 180.34 MPa, where the voltage value on the previous LCT vessels is 218.83 MPa. So in terms of side hull construction strength due to the addition of the superstructure, this ship is feasible to operate because the maximum stress value generated does not exceed the permitted stress of the Classification Society.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSPe 623.84 Kri a-1
Uncontrolled Keywords: FEM, Lambung sisi, Ro-ro dan Tegangan
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Vivi Kristina
Date Deposited: 03 May 2024 07:52
Last Modified: 03 May 2024 07:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73591

Actions (login required)

View Item View Item